aanvulling/correctie 'kwaliteit van leven'

Theo Veltman tveltman at BIZZO.NL
Mon Sep 6 11:00:26 CEST 1999

Beste Robert Jan,

Je hebt gelijk natuurlijk dat er in Nederland al internetcafes ed zijn; in
bibliotheken is nu en dan ook toegang tot Internet mogelijk. De mate waarin
deskundige ondersteuning aanwezig is vraag ik me af; ik heb het evenwel ook
(nog) niet onderzocht.
Tav vergaderfaciliteiten: dat zal wel.Mij valt op hoe moeilijk het altijd
weer is om dergelijke faciliteiten betaalbaar te krijgen.

Aanleiding voor het voorstel is echter niet dat er geen gelegenheden zijn;
waar het om gaat is dat de stellige indruk bestaat dat er bij velen weinig
bekendheid is over dergelijke gelegenheden. Belangrijker: dat deze
gelegenheden niet zijn ingericht op de combinatie van gebruik als in het
voorstel is aangegeven; dwz: waar nodig ondersteuning bij leren
vaardigheden; mogelijkheid telewerken, teleconferencing (mn gericht op MKB
en individueel gebruik) ed en feitelijk gebruik. Zoals ook uit jouw
voorbeelden blijkt, zijn de mogelijkheden erg verspreid.

Het lijkt me goed indien eens serieus wordt nagegaan of het nuttig is om
structureel een combinatie van faciliteiten aan te bieden voor verwerving
van vaardigheden en stimulering van anders werken, ook voor MKB, waar
bekendheid aan wordt gegeven en dat goed wordt begeleid en dat wordt
geevalueerd op nut/gebruik, kosten/opbrengsten.

Overigens: dat internetcafes niet lopen heeft er misschien ook mee te maken
dat cafe's van oudsher plekken zijn waar je met en/of in gezelschap van
andere mensen bezig bent. In Australie bijvoorbeeld wordt een groot gebruik
gemaakt van shops waar men toegang tot Internet biedt; vaak moet je wachten
tot er een pc vrijkomt. De shops tref je in elke stad aan. Het zijn geen
cafe's.

Ik hou het er daarom maar op dat we wellicht moeten beginnen met een
onderzoek naar nut en haalbaarheid van een meer gestructureerd aanbod op
basis van duidelijke doelen en, uiteraard, waar mogelijk en nuttig gebruik
makend van wat er al is.

groet,

Theo