belastingplannen: pensioen

cathja maas maas0311 at WXS.NL
Sun Oct 31 18:40:52 CET 1999

Theo Veltman wrote:

> ***het laatstgenoten is nu de regel van de fiscus

Weet ik wel, maar regelmatig wil men nu uitgaan van een gemiddelde.
Overigens niet om de felxibiliteit van mensen te vergroten, maar als
ordinaire bezuinigingsmaatregel.
(....)\

> ****bedoeld is het geld dat je krijgt als pensioeninkomen. Dát wordt weer
> driftig geconsumeerd ter zijner tijd......
> Je hebt gelijk dat pensieonverzekeraars dat beleggen. Het idee tav
> duurzaamondernemersprojecten staat mij wel aan (zie volgende).

Mijn "probleem" is weegt de hogere consumptie straks op tegen de lagere
nu, puur gezien vanuit het perspectief van economische groei en
belastinginkomsten.

(...)

> Hypotheekaftrek verminderen treft jonge mensen. Is bijna niet meer haalbaar
> gelet op prijsopbouw woningen.

Of zou het zo kunnen zijn dat de huizenmarkt weer wat normaler wordt.
Heel lang is het zo geweest dat het grootste deel van de prijsstijging
werd verklaard door de rente-ontwikkeling. Het is iets van de laatste
maanden dat bij een stijgende rente de huizenprijzen doorstijgen. Ook
het probleem van startewrs op de woningmarkt kun je oplossen. De eerste
hypotheek die je in je leven afsluit is geheel aftrekbaar. Latere
hypotheken maar ten dele. Gedeeltelijk probeert het plan Vermeend dat
overigens ook.
Waar het mij om gaat is dat nu ook niet-huizenbezitters en eigenaren van
goedkope woningen fors moeten meebetalen aan grote dure huizenvan
anderen. Ik voel mij daardoor in toenemende mate bezwaard, temeer omdat
ik zelf zeer hevig van deze regeling profiteer.
Cathja