Re: De Natiestaat. (met 2e onderwerp: Het Koninkrijk van 4 Provinciën)

Jan Van Reusel Jan.VanReusel at PING.BE
Sun Oct 31 16:47:56 CET 1999

>   [..]

interne weerstand tegen de natiestaat, waar is die dan op gebaseerd?
dat kunnen heel erg verschillende drijfveren zijn.

> Hoe we van de Betuweroute naar de Natiestaat zijn gekomen... maar wel
leuk.

> DE NATIESTAAT
> Staten zijn in de geschiedenis zo gevormd. Ikzelf zou het erg jammer
vinden
> als we Nederland zouden opdelen in 4 provincies en Nederland opheffen.
> Nederland mag dan een staat in deze vorm zijn sinds 1813. We hebben toch
het
> gevoel van Nederlander zijn.

precies daarom is het -voor mij- belangrijk dat het samenvoegen van diverse
staten in een europese unie geleidelijk aan gebeurt. té bruuske ingrepen
vind ik uit den boze omdat ze onnodige weerstand zullen oproepen.
de europese unie moet niemand "op zijn ziel trappen".
dat risico zit er zeker wel in als je bijvoorbeeld ziet dat de "grotere"
landen samen zouden willen spannen om bepaalde keuzen op te dringen aan de
anderen.
maar ook het herindelen van nederland in "super-provincies" zogenaamd om
"beter op europese schaal" te komen lijkt me niet zo'n geslaagd idee, omdat
er aan het concept provincie eigenlijk niets veranderd, enkel de oppervlakte
en het inwonersaantal wordt groter.

jan van reusel
maasmechelen