De Natiestaat. (met 2e onderwerp: Het Koninkrijk van 4 Provinciën)

Ramon Barends (D66) r_barendsd66 at HOTMAIL.COM
Sat Oct 30 01:09:13 CEST 1999

>Subject: De Natiestaat. Was: Nederlaanderen, (Was: IJzeren Rijn )
  [..]
>\par Mijn idee is nu om de bestaande interne weerstand tegen de natiestaat
>te gebruiken om de grotere samenhang te bereiken. Propageer deling van de
>natiestaten in zelf gekozen delen die dan wel opgaan in een federaal
>verenigd Europa.

Hoe we van de Betuweroute naar de Natiestaat zijn gekomen... maar wel leuk.

DE NATIESTAAT
Staten zijn in de geschiedenis zo gevormd. Ikzelf zou het erg jammer vinden
als we Nederland zouden opdelen in 4 provincies en Nederland opheffen.
Nederland mag dan een staat in deze vorm zijn sinds 1813. We hebben toch het
gevoel van Nederlander zijn.

In het JD-congresboek zag ik -en dat sluit hierop aan- de volgende motie
staan:

Motie 12.4.1 (p. 45)
Vier Nederlandse provincies

Indiener: Boris van der Ham e.a.

De ALV der Jonge Democraten, bijeen te Den Haad op 6 en 7 november,

Constaterende:
- Dat de provinciale bestuurslaag is bedacht om een orgaan te hebben dat
aandacht heeft belangen.
- Dat kiezers nauwelijks aandacht hebben voor provinciaal bestuur en
parlement
- Dat bij de laatste provinciale statenverkiezingen de opkomst ernstig laag
was.
- Dat slechts rellen als de ceteco-affaire de provincie in het licht kan
zetten.
- Dat de provincie over echte essentiele zaken die de regio aangaan
nauwelijks een vuist kan maken, laat staan kan tonen.
- Dat de huidige vorm van provinciaal bestuur sterk verouderd is

Overwegende:
- Dat inzake werkgelegenheid, economische ontwikkeling, cultuur, milieu en
infrastructuur er wel degelijk te spreken valt van regio's in Nederland
- Dat het belangrijk is dat er een sterk tussenbestuur is dat ook werkelijk
beleid kan maken en een eigen inkomsten mag halen.

Voorts overwegende:
- Dat de rol van de Europese Unie sterk toeneemt.
- Dat binnen de Europese Unie steeds meer aandacht komt voor de regionale
verdeling van Europa in plaats van de nationale verdeling van Europa in
plaats van de nationale verdeling van Europa
- Dat een aantal van de huidige Nederlandse provincies (Randstadprovincies,
Noordelijke provincies, Oostelijke en Zuidelijke provincies) al samenwerken
om in Brussel en in Den Haag te lobbyen.
- Dat die samenwerkingsverbanden op een 'natuurlijke' manier ontstaan zijn,
dat wil zeggen door een gemeenschappelijk belang,
- Dat deze samenwerkingsverbanden succesvol blijken.

Spreekt uit:
Dat de huidige structuur 12 provincies moet worden afgeschaft en Nederland
moet worden verdeeld in 4 provincies.

En gaat over tot de orde van de dag.

---

Tot zo ver de motie.

Een eerste reactie mijnerzijds. 4 provincies: West (Randstad, NH/ZH/ZE ?),
Noord (FR/GR/DR/OV ?), Oost (OV ?/GLD) en Zuid (ZE ?/NB/LI). Als die
samenwerkingsverbanden werken: mooi, laat ze werken. Maar ik denk dat de
Friezen het niet leuk zullen vinden om met Groningen en Drente te moeten
fuseren. Samenwerken wel, fuseren niet. Wellicht zijn er meer van deze
dillemma's...

Een lange mail, dat komt door een lange motie.

Groetjes,
RAmon