Eh ... Franse taal

Paul Doucet doucet at BIO.VU.NL
Fri Oct 29 22:30:37 CEST 1999

Nou vooruit dan.

Ooit ging het over de verzuchting van Ramon Barends' Franse lerares dat het
met ons aller kennis van het Frans droef gesteld is; zij had zich geergerd
aan de uitdrukking 'Farce majeur'.
Inmiddels gaat het daar al niet meer over. Ramon en zijn Babbelboxers
hebben het gepresteerd om zelfs dit onderwerp om te toveren in procedureel
gekibbel. Maar al doende kwam er af en toe toch nog iets inhoudelijks
voorbij. Cathja Maas die geduldig uitlegt dat het geen fout is, maar een
woordspeling (farce, force, begrijp je wel?). Ernst Debets die een olijk
stukje Frans schrijft en daarin vijf taal- en spelfouten maakt.
Het lijkt de betrokkenen te zijn ontgaan dat de Franse lerares domweg
gelijk had. Het ging om een recht-toe-recht-aan spelfout: niet 'Farce
majeur' maar 'Farce majeure'.

In mijn somberder ogenblikken heb ik de neiging dit hele genante gedoe door
te trekken naar de stijl van discussie voeren binnen D66. Een Gewichtig
Probleem opwerpen. Zelf niet op de hoogte zijn. Ook de moeite niet nemen
zich alsnog op de hoogte te stellen. Parmantig gekwaak, en verder niets.

Hoe dan ook, en passant is tenenkrommend en overvloedig het gelijk komen
vast te staan van Ramon Barends' Franse lerares: dat Frans van de
Nederlanders, dat is niet veel zaaks.

Volgende onderwerp, graag.

Paul Doucet