lerarenbinding

B.Buma stractic at EURONET.NL
Fri Oct 29 01:19:53 CEST 1999

Tsja, zo kun je opmerkingen van collega lijsters ook afdoen natuurlijk,
In iedere opmerking en de "tegenwerping" zit waarde,
Dat je in een felle mondelinge discussie soms vergeet om dat op tafel te
laten liggen is niet goed maar in het vuur van het debat wel begrijpelijk.
Als je de tijd hebt om rustig te reageren, zoals in een lijst, helpt het
misschien om hier iets meer aandacht aan te besteden. De lust ontgaat je
bijna om aan de discussie mee te doen.

Kern van de discussie die zich nu ontspint is:
-60% van de afgestuurdeeerden aan de PABO gaat niet voor de klas. Dit is
blijkbaar een feit!?
-We hebben een tekort aan docenten, ook een feit !?
-We zouden graag zien dat er meer docenten kwamen, dit is blijkbaar een
noodzaak (want een tekort)
-Het zou dus enorm helpen als PABO afgestuurdeerden wél zouden kiezen voor
het onderwijs. Dit is dus één oplossingsrichting (v.h tekort), maar niet de
enige.
-Je kunt dit op twee manieren bereiken
1. Dwang
2. Verleiding
ad 1)
-Dwang begint met een regel, (wet, contract whatever).
-Een regel moet nageleefd worden. Dit kan door sancties te stellen, maar ook
door compliance (zeg maar medewerking)  te bereiken Dit laatste gebeurt als
de regel als zeer redelijk gevonden en er veel positieve stimulering is om
aan de regel te voldoen.
 ad2)
Bij "verleiding" maken we het heel aantrekkelijk om te kiezen voor het
onderwijs. Elementen zijn uitgebreid genoemd, beloning , status, imago,
werkomgeving etc.

Zelfs bij de keus voor dwang, blijkt compliance een veel betere manier om
regels nageleefd te krijgen dan sancties. In feite is er weinig verschil
tussen tussen verleiding en en dwang met compliance.
Ik vermoed dat als het puntje bij het paaltje komt, er heel weinig mensen
zijn die een deel van de bevolking wil dwingen (met sancties) om een bepaald
beroep uit te oefenen. De laatste"dienstplicht" die we kenden is nu al
enkele jaren afgeschaft. Als je nu mensen die de PABO volgen dwingt (met
sancties) om het onderwijs in te gaan, zullen veel minder mensen kiezen voor
een PABO; Wil je dan nog steeds voldoende onderwijzers krijgen, dan zul je
mensen moeten dwingen om de PABO te gaan volgen. Hoe gaan we dat dan doen ?
Loting (zo is de dienstplicht ook begonnen, zo gek is dat dus niet, wel erg
antiek).
Afijn dwang (met sancties) lijkt niet echt een goed middel voor dit probleem
in dit tijdsgewricht.

Maar dwang (met sancties) hoeft gelukkig niet, er zijn vele manieren om
goede onderwijzers te maken, te krijgen en te houden; maar het moet wél
aantrekkleijk gemaakt worden. Daar is niets mis mee.
Bedenk daarbij dat een beloning bijvoorbeeld alleen maar een dissatisfier is
en de werkomgeving bijvoorbeeld een satisfier.

Overigens, terug naar onze feiten en problemen. Is het zo erg dat die 60%
niet kiest voor het onderwijs? Of is de opleiding inmiddels zo goed op de
praktijk afgestemd dat veel meer PABO-ers een goed beeld hebben gekregen van
hun toekomstig beroep en voor zichzelf hebben kunnen vaststellen dat ze dit
beter niet kunnen doen ?? In het vereleden was het zo dat heel veel
onderwijzers pas na een paar jaar werkervaring er achter kwamen dat ze het
werk niet aankonden en werden ze vaak overspannen en daardoor
arbeidsongeschikt. Misschien is dit dus wel een goede ontwikkeling. En
moeten we het tekort probleem toch maar op een andere manier oplossen.

Eén van de manieren die ik in zou willen brengen is ontleend uit mijn
marketing-praktijk. Als je klanten wilt houden kún je het moeilijk maken om
weg te gaan (switchkosten bijvoorbeeld), je bouwt een stevige muur om ze
heen. Ik praat altijd liever over het bouwen van een KNUFFELMUUR.

Alle lijsters vriendelijk groetend,

Bo Buma