lerarenbinding

Atilla Arda a.arda at CABLE.A2000.NL
Thu Oct 28 23:44:13 CEST 1999

Salut!

Dank voor jullie reacties. Korte samenvatting: jullie zijn tegen.

Laten we de reacties eens doornemen.

Chido Houbraken
> Krijgen we weer zo'n ongemotiveerd
> zootje docenten, dat onmiddelijk vertrokken is na de verplichte termijn of
> een goede baan krijgen

Het huidige systeem werkt inderdaad zeer goed: ruim 60% procent gaat
uberhaupt nooit voor de klas staan.
Ik begrijp trouwens niet waarom voor bijna de gehele samenleving geld en
andere waardepapieren (denk aan optie- en spaarregelingen, airmiles,
zegeltjes en belastingaftrekposten) een stimulans kunnen zijn om iets te
doen en voor leraren niet.

> En ondertussen wel met voorrang die woning gekregen en die interessante
> ziektekostenverzekering afgesloten.

Bij woningsubsidies gebruikt de overheid juridische instrumenten
(antispeculatiebeding?) om ongewenste praktijken tegen te gaan. Het
ontgaat me waarom deze creativiteit nu ontbreekt.

> Liever zie ik het vak van leraar inhoudelijk interessanter worden (...)
> detachering voor een (paar) jaar buiten het onderwijs en 'sabattical years'

Lijkt me heel verstandig om een probleem dat deels is ontstaan door de
verkorting van de werkweek met een paar uur op te lossen door leraren
een paar jaar uit de klaslokalen te halen.

Charlie Timmermans
> Voor welke beroepsgroepen waaraan een tekort is ( huisartsen, tandartsen
> verpleegkundigen ) e.a. heb je ook nog wat in de aanbieding.

Hoewel het probleem bij artsen deel andere oorzaken heeft (gering aantal
studenten die een opleiding mogen volgen), mag in beginsel iedereen
hiervoor in aanmerking komen. Als de maatschappij niet zonder deze
beroepsgroepen kan, dan zal het aanbod beter moeten zijn om meer
krachten aan te trekken.

Theo Veltman en Gerard van den Berg
Zij gaan uit van "dwangarbeid" en "verplichting". Ik heb een zakelijke
deal met studenten en afgestudeerden voorgesteld: zij kunnen een aantal
voordelen krijgen en daar tegenover staat voor hen de "verplichting" om
een aantal jaren het beroep van leraar ook daadwerkelijk uit te oefenen.
Ze kunnen deze deal sluiten of niet (en dus kiezen voor: auto van de
zaak, dertiende maand, winstdeling en aanzien in de maatschappij).

Theo Veltman
> Het probleem tekort aan (goede) leraren moet anders worden opgelost. Waarom
> niet actief mensen werven uity bedrijfsleven (...)
> Waarom niet de mogelijhkheid dat bedrijven scholen ahw adopteren

Voor het geval het probleem niet duidelijk is: het bedrijfsleven is
blijkbaar aantrekkelijker dan lesgeven aan achtjarige Turken in een
achterstandswijk.
Verder ken ik geen wet die mensen in het bedrijfsleven tegenhoudt om in
het basisonderwijs te komen werken. Wie op een uitnodiging wacht, wil
waarschijnlijk ook een aantrekkelijk aanbod!

> Waarom niet er voor zorgen dat de werkomgeving
> van leraren hgewoon leuker wordt: meer vrijheid om klas en lesgeven in te
> richten op een wijze die hen aanspreekty en geen geweld doet aan de
> kwaliteit?

Op deze lijst zitten vast anderen die bekend zijn met de invloed van de
overheid op het (openbaar) basisonderwijs. Die is nihil als het gaat om
het scheppen van een "leuke werkomgeving, waarbij sprake is van meer
vrijheid om klas en lesgeven in te richten". Schooldirecties zijn daarin
autonoom en worden niet, door bijvoorbeeld gemeenteraden, gedwongen om
in een cirkel te zitten of alle posters van popsterren van de muren te
halen.

Robert Jan Jonker
> Dit lijkt me een veel te dirigistisch voorstel; dergelijke verplichtingen
> helpen niet

Heb je daar ook nog argumenten voor?

> en kinderen zijn niet gebaat bij iemand voor de klas die daar
> eigenlijk niet wil staan

Inderdaad, kinderen zijn wel gebaat bij een klas waar helemaal geen
leraar voor staat.

> Incentives, als woonruimte, zou voor scholen in de randstad wel kunnen helpen wellicht (...)
> kun je hier onderwijsbudgetten voor besteden?

Geen idee en daar ben ik als potentiele ouder niet in geinteresseerd.
Als de Nederlandsche Bank een schilderij kan kopen zonder toestemming
van de Tweede Kamer, dan moet dit zeker kunnen.

Even voor de goede orde. We hebben een groot maatschappelijk probleem
waarvoor niemand anders dan de overheid (dus wij allen) verantwoordelijk
voor is. Eerst doen we niets aan verbetering van het onderwijs en
investeren we niet in mensen en hun werkomgeving. Vervolgens gaan we
klagen wanneer niemand voor de klas wil staan.

Als we dan ook niet even verder willen kijken dan onze neus lang is
wanneer we oplossingen van betrokkenen (lees: potentiele ouders)
bespreken, dan moeten we niet vreemd opkijken wanneer ouders de
overgebleven (goede) leraren volgen en ergens anders gaan wonen.

Dit is inderdaad een signaal naar alle Amsterdamse D66-leden dat er
straks één extra zittend raadslid NIET kandidaat is. Dus grijp je
kans....eeeeh.....zetel!

Mvg,

Atilla Arda             D66-fractie Gemeenteraad Amsterdam
http://welcome.to/arda  http://www.d66amsterdam.com