Nederlaanderen, (Was: IJzeren Rijn )

Jorn Jongma post at JORN.DEMON.NL
Thu Oct 28 09:24:22 CEST 1999

----- Oorspronkelijk bericht -----
Van: Ramon Barends (D66) <r_barendsd66 at hotmail.com>
Aan: <Jan.VanReusel at ping.be>; <d66 at nic.surfnet.nl>
Verzonden: donderdag 28 oktober 1999 3:40
Onderwerp: Re: Nederlaanderen, (Was: IJzeren Rijn )

> Dit is een leuk punt, waar ik wel op verder wel gaan.
>
> Ernst:
> Ik waag me eerlijk gezegd niet meer aan stellingen en al helemaal niet
meer
> om ze in stemming te brengen :-).

Bediscussieren en beargumenteren mag altijd hoor.

> En ja, Belgi... ik vind Belgi het voorbeeld voor Europa. Het overlijden
> van koning Boudewijn in 1993 heeft laten zien dat Vlamingen, Walen,
> Brusselaars en Duitstaligen samen 1 volk zijn: Belgen.

Wat???? Dan kan je net zo goed beweren dat de rouw om Díana liet zien dat de
hele wereld een volk is.
Een volk dient iets meer basis te hebben dan zulke zeer menselijke en, voor
het moment, sterk bindende emoties. Heel soms lukt het misschien nog om voor
een paar seconden die eenheid terug te krijgen door naar Boudewijn te
verwijzen, een erg bestendige versterking van de band brengt dit volgens mij
niet.
De redenen voor het federalisme geven volgens mij ook aan dat beide
(Duitstaligen even niet meegerekend) bevolkingsgroepen hun eigen
rechtsnormen menen te hebben en die van de ander slechts beperkt (nationaal)
te dulden. Dit is niet direct een positief teken ten aanzien van het gevoel
een volk te zijn.

Ik zou dus als Fries en Europeaan niet direct een voorbeeld aan de Belgen
willen nemen als het om eenheid van het volk gaat.

Jorn