Voorzitter enig gekozen HB-lid [Was:Re: partijvoorzitter]

Theo Veltman theoveltman at HOTMAIL.COM
Wed Oct 27 14:23:38 CEST 1999

***reactie Theo

> [...]
>Date: Tue, 26 Oct 99 13:46:25 DST

>   is Chido Houbraken
>
>Waarde lijstleden,

>het
>in
>
>Waarom zou er bij een team geen pluriformiteit kunnen zijn?
>Een goede voorzitter weet dat weerwoord in het bestuur belangrijk is.
>Daarnaast zou het een andere achterban kunnen opleveren.
>De huidige situatie garandeert ook geen pluriformiteit; nog altijd worden
>veelal de door het HB gesteunde kadidaten verkozen (uitzonderingen
>daargelaten) en doorhollen op een ooit gekozen pad gebeurt nu ook.

*****bij elk team kan pluriformiteit zijn, geen debat. Echter: indien iemand
een team samenstelt mag je veronderstellen dat zij of hij een team zal
(proberen te) formeren waarmee zij of hij de ideeen/plannen het beste meent
te kunnen waarmaken. Het beste betekent: kwaliteit (deskundigheid) en
eenduidigheid in richting (ivm kwaliteit en kwantiteit: ic snelheid).
Indien alle leden van een HB separaat worden gekozen is de kans groter dat
er een sterkere pluriformiteit aanwezig is denk ik. Vandaar.

>Niet vergeleken met de huidige praktijk.
*** ikke nie begrijpe nie.

>concrete
>de
>
>Met drie concrete acties per kandidaat ben je er niet. Als de geformuleerde
>acties van 2 kandidaten hetzelfde zijn, krijg je een 'ik kan dat het beste
>waarmaken' - strijd en als de acties verschillen, kun je het alsnog met
>allebij eens zijn (A wil een kwalitatief betere Democraat, B wil een
>Vlugschrift-achtige Digitaal66. Met beiden ben ik het eens, geen van beide
>acties is doorslaggevend) en wordt het ook een persoonskwestie.
>Daarom ben ik ervoor om de actiepunten vergezeld te laten gaan van een heus
> [...]

*****Mijn bezwaar tegen beleidsplannen en -visie in een verkiezing van
voorzitters  van een partij is dat het vaak dikke documenten zijn die door
te weinig mensen worden gelezen. Alhoewel jij gelijk hebt dat dergelijke
documenten meer zeggen over de stijl en visie van de kandidaten, ben ik
(miscchien wat te) pragmatisch door te vragen enkele sprekende voornemens te
melden (bv 3 maar het zouden er ook 5 kunnen zijn). Dat laat ook voldoende
ruimte voor het team om in goed overleg eigen prioriteiten te stellen (als
team dus). Ivm teamvorming en -werking is een dergelijke ruimte
noodzakelijk. Natuurlijk is die ruimte minder nodig indien er een team wordt
gekozen. Dán immers ga ik er van uit dat het team het beleidsplan ook
gezamenlijk heeft gemaakt en er aldus geheel aan gecomitteerd is. Als eerder
aangegeven, ben ik geen voorstander van een dergelijke keuze.

****OK

**** Ook dat is waar; maar daarom geen reden om dat verder te versterken.

> [...]
>kan plaatsnemen in een team. Mensen kunnen nu juist binnengehaald worden op
>hun kwaliteiten i.p.v. op hun achterban (maar dat kan natuurlijk ook), iets
>waarvoor het gemiddeld D66-lid vrij gevoelig is. Nieuwe of 'herintredende'
>actieve leden kunnen zo dus - zonder achterban, maar wel met kwaliteiten -
>relatief eenvoudig binnenkomen.
>Mijn voorstel geldt *alleen* voor de functie van HB-vz., niet voor andere
>functies in andere gremia of instellingen/commissies van de partij. Daar
>kan
>men nog steeds vrij eenvoudig doorbreken op de oude manier.

*****indien een heel team wordt voorgesteld, ligt die ruimte denk ik toch
wat lastiger.

>ideeen
>doorbreken.
>
>Dat is dus nog steeds goed mogelijk, zie antwoord vorige alinea.
****ik denk het niet. Als eerder gesteld: een vkandidaat vz HB stelt haar of
zijn team samen obv etc etc. Zij of hij kiest dan naar ik aanneem uit de
kring van mensen die zij of hij kent (logisch toch??!). Dat zou ook buiten
de bekende D66kringen kunnen liggen, maar ligt niet voor de hand omdat het
er in dat geval immers om gaat dat alle leden van het team enige bekendheid
genieten opdat de kieskans toeneemt.......

>macht.
>
>Als nu mensen met een eigen mandaat van de leden plaatsnemen in het HB, zal
>hun steun toch ook binnen het HB 'gekocht' worden als daar iets bereikt
>moet
>worden ?

>Precies !
>Daarom is mijn voorstel ook gericht op het vooraf duidelijk maken voor welk
>HB men kiest; zowel inhoudelijk als de poppetjes.

**** er valt wat voor te zeggen. Vooralsnog ben ik geen voorstander, maar
zie wat je probeert te bereiken en dat zou op zichzelf een interessant
experiment kunnen zijn.

groet