duo voorzitterschap

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Tue Oct 26 13:52:40 CEST 1999

> is Mark Giebels
 is Chido Houbraken

>Hoezo?????????

Ja, hoezo? Waarom zou een gehandicapte Antilliaanse jongere dat niet kunnen?
Verbeteren van organisaties, verstand hebben van politiek en een bindende
factor spelen zijn kwaliteiten die volgens mij niet alleen bij vrouwen
voorkomen.

kiezen.

>Unsubscriben staat voor iedereen vrij, waarna eventueel gekozen kan
>worden voor het initieren van een aparte D66-vrouwenlijst.

Maar voor je dat doet, duik eerst even in de archieven van deze lijst en
bekijk de bijdragen van de vrouwelijke lijstleden, voordat je weer impliciete
beweringen maakt over het on-kissebissende en -ouwehoerende karakter van
dicussies gevoerd door vrouwen.

>Misschien moeten de vrouwen in de partij
>dan eerst maar eens gaan evalueren waarom zo weinig vrouwen zich
>kandideren voor bestuursfuncties in de partij. Wederom is van de 6
>kandidaten er maar 1 vrouw. Triest.

EXACT. Politiek is leuk, totdat er verantwoordelijkheden genomen moeten
worden. Dan haken de meeste, zelfs zeer gekwalificeerde, vrouwen af of hebben
'belangrijker dingen' te doen. Zelfs als ze *gevraagd* worden om voor een
functie kandidaat te staan. En maar afvragen hoe ze door 't glazen plafond
komen.
Ik realiseer me dat dit zwart-wit conclusies zijn en dat de realiteit
genuanceerder ligt, maar met zulke uitspraken kan ik niet anders.

<KNIP>

<KNIP>
>Ten tweede kan er dan wel degelijk een andere conclusie worden
>getrokken, of is 'positieve' discriminatie tegenwoordig een dogma in
>de partij?

Positieve discriminatie is uitgevonden omdat o.a. vrouwen niet in functies
konden doordringen door een gesloten mannencultuur die de benoemingen e.d.
regelde. Dat geldt dus in D66 niet, aangezien iedereen zich onvoorwaardelijk
kandidaat kan stellen en *alle* leden kiezen. Het netwerk-opbouwen kunnen
vrouwen net zo goed als mannen, dus een achterban creeren gaat voor beiden
even makkelijk. Maar je moet het natuurlijk wel WILLEN.
Daarnaast heb ik bij de laatste trits verkiezingen gemerkt dat vrouwen vaak
sowieso op een vrouwelijke kandidaat stemmen, zonder ook maar enige
informatie te hebben ingewonnen, of willen inwinnen, over de kwaliteiten van
de kandidaat (of de andere kandidaten). 't Was een vrouw, dat was genoeg
kwaliteit. Of dat nu zo'n welkome afleiding oplevert...

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht mag niet, geheel of gedeeltelijk, verspreid en/of geciteerd
worden zonder voorafgaande toestemming van de opsteller.