duo voorzitterschap

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Mon Oct 25 23:44:21 CEST 1999

"Mevr. B.S. van Lente-Groen" wrote:
> Als we willen dat de partijorganisatie wordt verbeterd, dat een voorzitter
> verstand heeft van politiek (maar niet te veel want de voorzitter mag
> vooral de TK fractie niet voor d voeten lopen, volgens sommigen onder u),
> en dat de voorzitter bovendien een bindende factor moet zijn, lijkt het
> voor de hand te liggen dat het een vrouw moet zijn.

Hoezo?????????

> Als ik al het gekissebis en geouwehoer lees dat jullie, mannen-leden van de
> lijst, elkaar doen toekomen, lijkt me de enige oplossing een vrouw te kiezen.

Unsubscriben staat voor iedereen vrij, waarna eventueel gekozen kan
worden voor het initieren van een aparte D66-vrouwenlijst. Voor
antwoord op de conclusie verwijs ik naar de laatste regels van deze
mail.

> Bovendien stikt het HB al van de mannen die denken dat ze allemaal zo goed
> weten wat goed voor ons is, dat een vrouw een welkome afleiding zou kunnen
> en moeten zijn.

Moet ik daaruit concluderen dat het een voordeel is van vrouwen dat
ze geen idee hebben wat goed voor ons (de leden) is? Of wordt hier
met 'ons' vrouwen bedoeld? Misschien moeten de vrouwen in de partij
dan eerst maar eens gaan evalueren waarom zo weinig vrouwen zich
kandideren voor bestuursfuncties in de partij. Wederom is van de 6
kandidaten er maar 1 vrouw. Triest.

> Als zij niet goed gekwalificeerd zou zijn, had ik
> dergelijke positieve discriminatie niet op de mail durven zetten,

poeh, dat is een hele opluchting :-(

>maar als
> we de beide serieuze kandidaten vergelijken, kan er toch geen andere
> conclusie worden getrokken dat wij als partij liever een vrouw dan een man
> kiezen bij gelijke kwaliteiten??

Ten eerste heb ik geen enkele aanwijzing voor 'gelijke kwaliteiten'.
Ik ken ze geen van beiden goed genoeg. Of ik zou af moeten gaan op
het gelijkwaardige advies van het HB, maar dan moet ik
tegelijkertijd de opvatting toegedaan zijn dat die mannen in het HB
nu ineens wel weten wat het beste voor ons is? ;-(
Ten tweede kan er dan wel degelijk een andere conclusie worden
getrokken, of is 'positieve' discriminatie tegenwoordig een dogma in
de partij? Het document 'aan slag' spreekt me in elk geval zeer aan.
En een beleidsplan lijkt me een betere basis voor een keuze dan het
toevallig verkregen geslacht van de kandidaat.

Groeten,
Mark.
(Die sinds een discussie met de vrouwenpartij rond '89 doodziek
wordt van vrouwen die beweren, nee zelfs van mening zijn, dat er
geen conflicten, oorlogen en misstanden in de wereld meer zullen
zijn als de vrouwen aan de macht komen. Oh ja, de iron-woman was
volgens diezelfde vrouwenpartij natuurlijk geen vrouw....)

--
Mark Giebels
E-mail:         m.m.t.giebels at wb.utwente.nl