Slecht een medicijn per kwaal: ilusstratie bestaande meerdeling

Theo Veltman theoveltman at HOTMAIL.COM
Mon Oct 25 11:48:03 CEST 1999

Waarmee nog eens wordt geillustreerd dat de meerdeling (ook wel tweedeling
genoemd) er al lang is. Wie geld heeft, kan gewoon de medicijnen kopen die
hij of zij nodig heeft of denkt te hebben. Daar hoef je niet eens byzodner
rijk voor te zijn; gewoon meer dan (dubbel)modaal verdienen helpt ook al een
heel end........

Ik vraag me af of particulier verzekerden afwijkende rechten kunnen doen
gelden. Niet alleen omdat zij andere verzekeringsvoorwaarden hebben, maar
ook omdat zij gewoon veel meer betalen. Wie kan mij dat zeggen.

Wat mij betreft is dit een volgende reden om er voor te zorgen dat de
gezondheidszorg zó wordt georganiseerd dat ieder individu gelijke of
gelijkwaardige rechten kan doen gelden op een goede toegankelijkheid en
beschikbaarheid van de behandelingen en faciliteiten in de gezondheidszorg
zonder lange wachttijden (met gebruik van piekcapaciteit in het buitenland
voor iedereen). Dát is volgens mij aanzienlijk belangrijker dan - de op zich
terechte - zorg aangaande een twee (of meer)deling. Die is er immers al!

Theo