Financierings-circus D66

J.C.H. Timmermans charlietimmermans at WXS.NL
Fri Oct 22 08:07:38 CEST 1999

Als campagnecoördinator ( drie maal lokaal en twee maal van de regio ) weet
ik
maar al te goed wat het betekent met een altijd te krap campagnebudget te
moeten
werken, zeker als er allerlei creatieve plannen bestaan.

Ik heb dan ook een paar maal vanuit prive-middelen een renteloze lening (
naast
de gebruikelijke stortingen in het verkiezingsfonds ) aan de afdeling
moeten geven om openstaande rekeningen te kunnen betalen. Sinds die tijd
wordt er dan ook
een jaarlijks reservering in het verkiezingsfonds gestort, wat streng wordt
bewaakt
wat begroting en uitgavenbeleid betreft.

Ik weet dat dit ook de landelijke opzet is, maar heb vaak ervaren dat er
vaak allerlei
ad hoc beleid is en er structureel weer uitgaven worden gedaan die veel
kosten
maar nagenoeg niets opleveren en frustaties bij de uitvoering ( b.v. nieuwe
posters
na mislukking van de eerste, deurhangers e.t.c. )

In eerste instantie pleit ik dan ook voor een stringent contributie en
afdrachtenbeleid.
Temeer onze ervaring met verkozenen die ter meerdere eer, glorie en
herverkiezing
de afdeling en regio opzadelde met de organisatie van een " prive
herverkiezings-
avond " en hen achterliet met grote kosten zonder ooit maar een cent bij te
dragen.
Zelfs een huidige minister van onze club is hier debet aan, iets wat onze
afdeling
nog steeds " pijn " doet.

Vanuit de ledencontributie zal primair een goede infrastructuur van het "
Centrale
Bureau " moeten worden gefinancierd.

Bij het opbouwen van middelen om campagne te voeren is mij niets te dol,
mits een
en ander duidelijk met kriteria en voorwaarden onderbouwd, waaraan ook alle
andere partijen zich moeten conformeren.

Ik denk hierbij naast jullie suggesties voor b.v. sponsor diners met
gerenomeerde
sprekers ( politici en ander bobo's ) ook aan het optreden van met ons
sympaticerende cabaratiers ( exclusief Joep ? ), artisten en
theatergezelschappen
voor " wat meer betalende toeschouwers ", dans- kaart en kienavonden ( ook
een
doelgroep ) en ( pop ) concerten voor jongeren ( bereiken wij die ook eens
op een
een wellicht meer aansprekende manier ). Het gezamenlijk organiseren kan
ook
de onderlinge band van leden verstevigen.

Wat te denken van een " grote adviesmarkt " waar je tegen een redelijke
vergoeding
adviezen kunt krijgen van D66 leden " die van alle markten " thuis zijn.

Kortom er zijn mogelijkheden genoeg, waarover eens kan worden gebrainstormd
en
laten wij dit dan oom maar eens doen.

Wat ik met mijn eerdere opmerkingen heb willen zeggen dat er op
centengebied
wel andere zaken zijn die ook broodnodig om een oplossing vragen zoals de
betaalbaarheid van een goede en efficiente gezondheidszorg

Charlie Timmermans