Partijfinancien (opwinding over fondswerving)

henk vreekamp vreekamp at POBOX.UU.NL
Fri Oct 22 07:24:25 CEST 1999

Beste tortelduiven,

Ik snap al die opwinding over fondswerving door kandidaten zelf niet.
Schaadt het de partijdemocratie? Welnee, in zoverre dat de club nog steeds
vooraf bepaalt wie ze als kandidaat wil. Is het gunstig voor de club?
Misschien wel, want de aanspreekbaarheid, persoonlijkheid en de inschatting
van de marktkansen van de kandidaat gaan nu een rol spelen. Dat kan
positief werken, zeker als hiermee Houten Klazen, Jurrristen Zonder Vlees En
Bloed etc (nee, ik noem dit keer geen namen) geen of veel minder kansen
krijgen. Als het bestaan van de club indirect en financieel afhankelijk
wordt van de uitstraling etc. van een kandidaat (zijn of haar persoonlijke
positionering dus), dan zie ik nog best wel toekomst voor D66 - mits er
goede kandidaten zijn. Niet een of ander sociaal gedetermineerd
massaproduct van een of andere middenklasse dus.

Trouwens, al die Amerikanismen zoals fundraising vooraf (of wat ik
democratischer vind: achteraf, na kandidering) behoren toch tot de
partijcultuur der democraten, pardon sociaal-liberalen. Van Mierlo begon er
al mee, met z'n openhangende regenjassen tegen de gesloten maatpakken. Dat
weet je toch van te voren, leuk idee, en als het niet aanslaat is het ook
niet erg.

Nee, ik zie er wel wat in. Dat moet zo bedreigend zijn voor ... dat'ie
misschien alleen hierom al opkrast. Dan is een idee dus niet vrijblijvend,
wil ik maar zeggen.

Henk Vreekamp, Utrecht