onderzoeksrapporten

Joris van den Wittenboer J.van.den.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Mon Oct 18 11:55:13 CEST 1999

Hallo allemaal,

Uit onderzoek naar de rapporten die milieuadvies/onderzoekbureaus uitgeven
blijkt dat deze organisaties nogal eens uitkomsten genereren die de
opdrachtgever wil hebben. Nu verbaasd me dat niets, ik heb al regelmatig
(ook hier) laten weten dat vele rapporten met een flinke korrel zout genomen
moeten worden. Maar de vraag is wat gaan we daar aan doen. De prikkel om
partijdige rapporten te leveren moet weggehaald worden of in iedre geval
verminderd worden.

In plaats van een ministerie/minister als opdrachtgever zou eigenlijk de
Tweede Kamer als opdrachtgever moeten fungeren. Zo zijn ook de
oppositiepartijen hierbij betrokken, waardoor misschien een soort
machtsbalans ontstaat.

Misschien is het laten uitvoeren van meer onderzoek door de universiteiten
ook een stap in de goede richting. Deze zijn veel gevoeliger voor kritiek op
hun onderzoek dan een onderzoeksbureau.

Ook een onderzoekscentrum van de Tweede Kamer is een idee. Dit centrum
kan gegevens krijgen van ministeries (verplicht te geven) en zelfstandig
onderzoek doen.

Hopelijk gaat er binnenkort iets gebeuren aan de situatie waarbij er beleid
gemaakt wordt op ondeugdelijke cijfers/argumenten, ik stoor me er
regelmatig aan. En ik had een aantal maanden geleden al voorspeld dat het
aantal malen dat onderzoekbureaus onder vuur kwamen te liggen op hun
werkwijze/onderzoekswijze zou stijgen, en het zullen er nog wel meer
worden. De band opdrachtgever-belanghebbende moet zo snel mogelijk
"gebroken" worden.

Groeten,
Joris van den Wittenboer

In de politiek zegt men beginselvast als men zetelvast bedoelt. (Greshof)