Het publieke bestel revisited. /GSM / marktwerking.

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Thu Oct 14 16:23:20 CEST 1999

Een aantal maanden geleden liet ik me hier nogal lovend uit over commerciële omroepen. In de zin dat ze over het algemeen een programma-aanbod weten te realiseren dat ook kwalitatief kan concureren met het publieke bestel.
Toevallig kwam ik er achter dat er op technisch gebied wel een adder onder het gras zit.

Het radiostation Business Radio zend uit op frequentie 1395 kHz (dus op de AM band, een stukje hoger dan radio 5).
Nu blijkt echter dat het station in Noord-Nederland zo goed als niet te ontvangen is.
Aangezien radio 1 (746 kHz) en radio 5 (1005 kHz) uitstekend te ontvangen zijn, zal dit waarschijnlijk komen doordat met een te laag vermogen wordt uitgezonden.
Blijkbaar wegen de extra zendkosten voor hoger vermogen niet op tegen het extra aantal luisteraars dat ermee bereikt zou kunnen worden.

Om dit wat nader in kaart te brengen zou ik het waarderen als andere lezers ook eens zouden willen proberen of ze dit station met een gewone middengolf ontvanger kunnen ontvangen en mij hun resultaat (met ontvangstlocatie) willen melden op m.r.kok at hccnet.nl .
(Het handigst is het om dit iets voor het hele uur te proberen, omdat in ieder geval  op het hele uur een stationsidentificatie wordt uitgesproken).

Een vergelijkbaar effect treedt op met GSM dekking. Noord-Nederland is door KPN en Libertel inmiddels wel geheel gedekt, maar de goedkopere netwerken als BEN en Dutchtone kunnen dat niet bieden. (De apparatuur ervoor mag in Noord Nederland zelfs niet verkocht worden).
Voor wat betreft toegang tot nutsvoorzieningen zie je dit ook voor aansluiting van afgelegen woningen op kabel, riolering, water, electra, etc. , de bereikbaarheid middels openbaar vervoer, zorg, politiediensten, brandweer. etc..
De achterkant van meer marktwerking lijkt te zijn dat niet de hele samenleving zal profiteren van de voordelen ervan. Sommigen zullen er zelfs nadeel van ondervinden.

Met vriendelijke groet,

Max Kok