AW: OVR-info op www gratis !

Tue Oct 5 16:23:34 CEST 1999

Beste Andor, ramon en anderen,

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Andor Admiraal <admiraal at adn-internet.com>

>Wat voor mij ondanks alle betogen nog volkomen onduidelijk is, is de
>fundamentele vraag waarom juist de OV-reisinformatie gratis moet zijn, en
>niet bijvoorbeeld de strippenkaart, het kopje koffie in de trein, de
>treintaxi etc.

Bedrijven die marktaandeel willen veroveren informeren gratis om potentiele
klanten te bewegen hun produkten of diensten af te nemen. Pas bij afname
betaal je. De kosten die worden gemaakt kunnen zonodig heel groot zijn
(reclame, promotie, winkelruimte- en personeel, balies en personeel, gratis
telefoonnummers, brochures enzovoort enzovoort.

Openbaarvervoersbedrijven leveren meestal slechts een deel-produkt of beter
deel-dienst. Een potentiele klant doie nu bijvoorbeeld van A naar B met zijn
eigen auto gaat moet met de trein van A' naar B' en te voet, met de fiets,
de (trein)taxi, de bus, de tram en/of de metro (of toch de eiegen auto) van
A naar A' en hetzelfde gedoe van B' naar B. Daarom is het zo essentieel dat
je als potentiele klant gemakkelijk en graties inzicht kan krijgen in de
complete alternatieve produkten of diensten, namelijk de routes met alle
tijden en overstappen en complete prijzen. Pas dan kun je als klant kiezen
welke route het best aan al je eisen voldoet (prijs, comfort, tijden,
reservetijd als je per se op tijd wilt zijn, een route met overstapplaatsen
die je mogelijkheden biedt twee of drie reisvliegen in een klap te slaan
enzovoort). Pas dan kun je afwegen of de beste OV-route voldoende snel is in
vergelijking met bijvoorbeeld de auto.

Het is eigenlijk verbijsterend en mijns inziens ook schandalig dat de
gezamenlijke vervoersbedrijven die zeer zwaar gesubsidieerd worden niet als
eerste de technische mogelijkheden van computers en snelle en goedkope
communicatieverbindingen hebben benut om hun deelprodukten als
totaalprodukten (overstaproutes/ketens met tijden) volledig onder de
aandacht van hun potentiele klanten te brengen. Als meer klanten daardoor
gebruik gaan maken van het openbaar vervoer (omdat ze alle alternatieve
routes ontdekken en kunnen uitkiezen wat hun het beste schikt, wat per
telefoon echt niet mogelijk is), dan kunnen de exploitatietekorten en dus de
subsidies op het openbaar vervoer verminderen. De (verkoop)kost gaat voor de
baat uit. Bij de bakker hoef je ook niet te betalen om de alternatieve
baksels te mogen zien en uit te kiezen.

Ik blijf de motie dus steunen. Ik heb de opsteller al eerder suggesties,
mijns inziens ter verbetering, gestuurd, die ik achter dit bericht heb
gekopieerd.

Vriendelijke groet,

Fritz van Rikxoort

Mijn suggesties gedeeltelijke / gehele vervanging punten hieronder.

Het is aktueel, want 1 september is betaling ingegaan. Onderscheid met
busboekjes ed is dat via internet samengestelde routes via alle openbaar
vervoerswijzen onderzocht kunnen worden. En niet 1 voorkeur zoals via
telefoon, maar alle alternatieven. Zo bereik je pas maatwerk zoals de auto
die levert. Reiziger kan zelf wikken en wegen en route bepalen die aan al
zijn of haar eisen voldoet (snel, met voldoende maar niet te ruime
veiligheidsmarge, via overstapplaatsen naar voorkeur, andere route terug,
enzovoort, enzovoort).

Mijn lidnummer is 40365.

Succes,

Fritz van Rikxoort