Nieuwe stelling : Discussielijst is voor D66 leden

Verver brummen at D66.NL
Tue Oct 5 12:57:50 CEST 1999

M.J. Ahne wrote:

> [...]
> bij jullie in Brummen openbaar zijn, vraag je dan ook aan eventuele
> niet-leden wat ze de afgelopen verkiezingen hebben gestemd? Het gaat
> toch uiteindelijk om de argumenten die je wisselt, iemand van een andere
> politieke kleur kan met zodanig goede argumenten komen dat je daardoor
> een ander standpunt inneemt. Wanneer iemand vanuit een christelijke
> achtergrond zijn of haar mening geeft bij bepaalde onderwerpen dan kan
> dat betekenen dat je het vanuit een beginsel fundamenteel oneens bent,
> het is maar de vraag of je de argumenten hiermee gewoon terzijde kunt

Marc Jan dat ben ik van harte met je eens. Ik wil ook niemand van deze
lijst weren, ik wil echter volledige openheid en helderheid. Volledige
openheid betekent dus ook dat iemand bekend maakt weliswaar geen lid te
zijn van D66 maar het op prijs stelt deel te nemen aan de discussie. Dit
kan bv. ook vanuit een bepaalde deskundigheid zijn. Als jij uit mijn
reactie de conclusie trekt dat ik zou willen weten welke partij men
gestemd heeft of aanhangt dat heb ik een verkeerde indruk gewekt. Ik ben
het met je eens dat dat in een discussie niet relevant hoeft te zijn.
Kan het wel eens zijn als we het gaan hebben over zaken zoals
euthanasie, abortus. Ik heb hele goede CDA vrienden en voer deze
discussie met enige regelmaat. De wijze waarop zij hun standpunt
verwoorden kan ik veel beter accepteren omdat ik hun achtergrond ken.
Het wordt nl. nogal fel verwoord.

> Een discussielijst moet volgens mij een open platform zijn waar eenieder
> zijn of haar mening kan uiten. Tuurlijk als deze lijst is verbonden aan
> een bepaalde politieke partij zal dit betekenen dat de nadruk ligt op
> een discussie over die partij en haar standpunten, maar waarom zouden
> alleen leden hier een bijdrage aan kunnen leveren.

Mee eens.

> Vriendelijke groet
>
> Marc-Jan Ahne
> Deventer