AW: interactief interviewen met kandidaat voorzitters

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Mon Oct 4 14:29:23 CEST 1999

Beste Ad,

Hierbij mijn antwoorden op je vragen in onderstaand mailtje. Ik heb ze steeds beantwoord aan de hand van de redactievragen.

"
>1. Wat wilt u bereiken als voorzitter van D66? Welke uitdaging gaat u aan?
De nieuwe voorzitter moet zorgen dat de communicatie tussen de verschillende gremia en tussen de partij en de kiezer goed verloopt, ja, vlekkeloos is. Verder zouden de professionalisering van het Landelijk Secretariaat (LS) en het bij elkaar krijgen van een soepellopend en professioneel Campagneteam een stevige uitdaging kunnen zijn.

>2. Welke stijl van besturen heeft u? Gaat u de partij reorganiseren?
De bestuursstijl mag iets minder het besturen-op-afstand zijn en wat minder ad-hoc beleid, zonder meteen star te worden.
Reorganisatie in personele zin lijkt me nu geen goed idee. Dat geeft voornamelijk onrust. Het opnieuw duidelijkheid scheppen bij welke taken de prioriteiten van bv. het LS liggen zou wel een goede mogelijkheid zijn, evenals het kijken naar zoiets als de organisatie van de regio (moet die per definitie de omvang van een provincie hebben?)

>3. Mag een voorzitter zich met politieke zaken bezig houden of moet hij zich beperken tot het besturen van de partij?
Een voorzitter MOET zich met politieke zaken bezighouden als het zaken betreft die het verkiezingsprogramma, Congresbesluiten of het partijbelang raken. Hij moet dan wel het partijbestuur op orde hebben. Dit laatste dient de actieve aandacht van de voorzitter te hebben; het eerste de reactieve aandacht..

>4. Over welke onderwerpen wilt u de komende periode het debat in de partij aanwakkeren?
Dat kan een keur aan onderwerpen zijn. Ik zou ze splitsen in 3 rubrieken:
a. Politiek-inhoudelijk (extern gericht, leden (kiezers) wervend)
b. Partij-inhoudelijk (intern gericht, leden activerend)
c. Interne organisatie/communicatie (actieve leden stimulerend)

>5. Hoe kunnen politieke partijen de kloof tussen burgers en politiek verkleinen?
De burger proberen duidelijk te maken dat politieke partijen inderdaad geen one-issue organisaties zijn en wat de voordelen daarvan zijn. Burgers dus ook duidelijk maken, dat er, zoals in het 'echte' leven, keuzes gemaakt worden, die helaas niet altijd de hunne zijn en de beweegredenen zoveel mogelijk uitleggen. Burgers laten zien dat het kiezen voor een partij ook het kiezen van een bestuurs- en regeerstijl is.

"
>Ad Huikeshoven

Aanvulling:
7. Sinds wanneer bent u lid van D66 en welke functie vervult u of heeft vervuld binnen D66?

Deze vraag is niet gericht op het bepalen van de ancienniteit en functie-geilheid, maar om een inzicht te kunnen geven in de (organisatorische) ervaring die iemand binnen de partij heeft opgedaan. Voor mij kan dat een inzicht geven in de mate waarop iemand op de hoogte kan zijn met de werkelijke situatie in het veld. Het voorzitterschap blijft voor mij in hoge mate ook een organisatorische functie.

Groet,

Chido Houbraken

Deze email mag buiten de discussielijst d66 at nic.surfnet.nl zonder toestemming van de auteur slechts in zijn geheel geciteerd worden.