OV-informatie gratis, of OV gratis?

M.J. Ahne mjahne at HOME.NL
Mon Oct 4 12:13:41 CEST 1999

Mark Giebels schreef:

> Ik heb niet gezegd dat OV-informatie gratis moet worden gemaakt. Wel vind ik dat
> informatie verstrekt door de overheid in digitale vorm gratis moet worden
> aangeboden.

Waarom onderscheidt maken tussen digitale informatie en andere vormen
van informatie. Het begint er nu een beetje op te lijken of de
informatie niets kost wanneer het in digitale vorm verspreid wordt. Dit
geldt niet alleen voor de reisinformatie (die nu niet via de overheid
verstrekt wordt maar in Mark's overheidsmonopolie wel) maar ook voor
andere vormen van informatie. We hebben nu een hype dat alles op en om
het internet gratis wordt aangeboden maar dit zal niet al te lang meer
duren is mijn verwachting. Voor waardevolle informatie, digitaal of in
een andere vorm, zal gewoon betaald moeten worden en het wordt tijd dat
we hier met z'n allen aan gaan wennen want tot het moment dat dit niet
als gewoon wordt beswchouwd werkt het remmend in de ontwikkeling van
internet.

Overigens voor wat betreft overheidsinformatie, deze hoort beschikbaar
te zijn voor eenieder. Dit betekend niet dat alles daarmee gratis moet
zijn, het kan ook betekenen dat zaken ter inzage liggen in de
bibliotheek en/of het gemeentehuis. Op het moment dat je een bepaald
rapport wilt hebben (meestal een SDU product) moet daar voor betaald
worden, wanneer het bijvoorbeeld op internet gezet wordt kost dat ook
geld en zal dus ook daar een betaling tegenover moeten staan.

Marc-Jan Ahne
Deventer