Chatten met van Boxtel een farce

M.J. Ahne mjahne at HOME.NL
Fri Oct 1 12:47:59 CEST 1999

Mijn eerste reactie bij het mailtje van Steven Lenos was verassing, goh
de eerste Nederlandse minister die het Internet serieus neemt en met een
eigen homepage komt. Ook het chatten sprak me wel aan.

Naar aanleiding van de vraag van Peter ben ik eens op de site gaan
kijken naar het chatten en daar blijkt het dus helemaal niet om een
chatsessie te gaan. Het is een zogenaamde gemodereerde chat waar de
vragen eerst bij een moderator binnen komen, deze beoordeeld de vragen
en bepaald welke er beantwoord worden.

Dit systeem heeft een voordeel, er zullen nu niet in enkele seconden
dertig vragen over het scherm vliegen en het is misschien
overzichtelijker om te volgen.

Het probleem is volgens mij wel dat kritische vragen niet aan bod zullen
komen, tenzij hier een duidelijk antwoord op te geven valt waar politiek
gewin uit te halen is. Tevens wordt er gesproken over een discussie met
de minister, van discussie zal natuurlijk geen sprake zijn, je kunt een
vraag stellen en dan krijg je al dan niet antwoord. Ruimte voor een
wedervraag of tegenargumenten zal er niet zijn.

Hoewel ik de praktische problemen met een volledig open chat wel zie
vind ik het toch slap om op deze manier aan te kondigen dat er live
gechat gaat worden met de minister. Ik hoop dat we als partij op het
congres weer eens laten zien dat het ook anders kan, dus weer gewoon
chatten met kamerleden en/of bewindslieden. Maar ook hier heb ik een
hard hoofd in, dat soort dingen doet D66 alleen als er verkiezingen in
aantocht zijn (of zou ik me nu eindelijk vergissen?).

Groet

Marc-Jan Ahne