LEF

Andor Admiraal admiraal at ADN-INTERNET.COM
Tue Nov 30 21:49:02 CET 1999

Dag Joris,

'Tuurlijk kan dat ;-) Voilá: mijn visie op LEF.

LEF is ontstaan als samenwerkingsverband van Opschudding en Niet Nix. De
mensen in deze organisaties konden het - persoonlijk en inhoudelijk - zo
goed met elkaar vinden dat we besloten met elkaar wat dingen op te
zetten. Waarom? Waarom niet! Het leek ons een wat achterhaald idee om
partijgrenzen een goed inhoudelijk initiatief in de weg te laten staan.
't is niet meer, maar ook niet minder.

LEF is geen vervanging van Opschudding of Niet Nix. Sterker: inmiddels
staat LEF op eigen benen. Er zijn mensen bij betrokken die ook actief
zijn in heel andere partijen, maar ook mensen die voorheen helemaal niet
politiek actief waren. Het is het doel van LEF om een visie te
ontwikkelen op de uitdagingen en bedreigingen van 21ste eeuw (al klinkt
dat wat afgezaagd,  het is de meest acurate omschrijving die ik zo even
snel kan verzinnen). De vragen die beantwoord moeten worden zijn legio:
in hoeverre is onze staatkundige inrichting nog houdbaar in de komende
eeuw? Wat is de rol van politieke partijen daarin (if any)? Hoe gaan we
om met de vergrijzing en intergenerationele schokken? Hoe brengen we
meer markt in de gezondheidszorg? Zal de "natie-staat" Nederland nog
veel (politieke en beleidsmatige) betekenis hebben en zo nee, is dat
erg? Hoe democratiseren we de WTO? Wat voor effecten heeft de
ontwikkeling van de ICT op ontwikkelingssamenwerking, onderwijs,
gezondheidszorg etc.? Hoe kan Nederland veder flexibiliseren om klaar te
zijn voor de informatiemaatschappij? Is het ideaal van algemene
ontwikkeling voor iedereen via het staatsonderwijs nog wel verstandig om
na te streven, of moeten sommigen gewoon worden klaargestoomd voor een
baan? Het zijn maar een paar willekeurige onderwerpen.

Waarom houden we deze discussies buiten onze respectievelijke partijen?
Kunnen we ons ei niet kwijt binnen onze eigen clubs?

Ja natuurlijk kunnen we dat wel, niets houdt ons binnen de partijen
tegen. Sterker: we blijven natuurlijk volop actief in onze eigen
partijen. LEF is gewoon een ander platform met een andere dynamiek en
een andere cultuur. Niet omdat wat al bestaat niet deugt, maar omdat wij
geloven dat LEF iets toe kan voegen. Niet beter, gewoon anders dan een
politieke partij die ook nog met machtsvorming e.d. te maken heeft. To
drive my point home: LEF is geen initiatief uit onvrede, of een manier
om ons af te zetten tegen onze partijen of tegen het partijstelsel in
het algemeen. LEF is geen politieke partij, wij willen een denktank
zijn. Daarmee hopen we ook niet-partijpolitiek geinteresseerden (al dan
niet met speciale kennis of ideeen) te interesseren, en dat lukt ook! We
willen de nadruk leggen op de inhoud, zonder daarbij al teveel te worden
afgeleid door de partijpolitieke dynamiek. Je hoort nu ook niet zoveel
van ons, omdat we ons om diezelfde reden niet speciaal op de pers o.i.d.
richten. Een ander voordeel van "buiten de partijen staan" is dat er
niet te snel iets van ons wordt verwacht. We kunnen rustig werken aan
ons "virtuele verkiezingsprogramma" (viruteel, omdat we geen partij
zijn) zonder dat dit meteen consequenties voor welke persoon, welk
beleid of welk ander standpunt dan ook heeft. LEF hoopt als denktank
iets te kunnen toevoegen aan de visievorming in het politieke debat in
Nederland, iets wat zeker nodig zal zijn in het post-paarse tijdperk
straks!

Bovenal: LEF is leuk en inspirerend ;-) Maar aan die informatie heb je
ongetwijfeld niet zoveel voor je radiopraatje. Misschien heb je wel wat
aan deze samenvatting: LEF is een denktank die een nieuwe manier
probeert te bieden om met politiek bezig te zijn. Nieuwe vormen maar
vooral ook nieuwe ideeen (al zijn die twee vaak niet zo goed te
scheiden).

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Heb je nog speciale vragen, dan hoor
ik het wel. Succes in ieder geval!

Groet, groet,
Andor van LEF (...en van Opschudding, en van D66).