Wie begrijpt het?

Greetje Verver KenG.Verver at HETNET.NL
Mon Nov 29 14:42:28 CET 1999

Henk, ik begrijp het allang niet meer.
Ik ben grote voorstander van het verlenen van ontwikkelingshulp, te beginnen met het betalen van goede prijzen voor diverse grondstoffen die uit die landen komen.
Ten tweede kan ik mij niet zo boos maken als internationals hun producten in die arme landen laten maken, zolang de bevolking maar niet uitgebuit wordt. En juist dat vraag ik mij regelmatig af. Ten derde vind ik dat ontwikkelingshulp zo veel mogelijk rechtstreeks aan de bron gegeven moet worden en dus niet via de regeringen of officiele regeringsinstanties. Ook ik erger mij op het ogenblik aan Rusland, die aan de rand van een faillisement staat, ontwikkelingshulp vraagt om vervolgens een oorlogshandelingend te plegen.
Ik vraag me dan ook regelmatig af of de gelden die overgemaakt worden door de Nederlandse regering wel goed terecht komen en vind dat, zolang men daar niet honderd procent zeker van is, het geld op een andere wijze besteed moet gaan worden. Ik denk daarbij m.n. aan instanties zoals b.v. dokters zonder grenzen.

Al met al: Ik begrijp het dus niet en misschien kan iemand mij helpen om het helder te zien.

Greetje Verver