Wie begrijpt het ???

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Fri Nov 26 14:11:38 CET 1999

Herman Beun wrote:
> Ontwikkelingshulp gaat over het algemeen rechtstreeks naar concrete
> projecten. Dit geld komt dus ten goede aan de bevolking. Moet die er
> volgens jou dan maar onder lijden als hun regering de verkeerde
> prioriteiten stelt?

Wat zijn verkeerde prioriteiten en hoe zit het met de prioriteiten
in de projectfinanciering? Democratische controle is m.i. een
voorwaarde om ervoor te zorgen dat een gekozen prioriteit 'goed' is.
En juist dat is de zwakte van projectmatige financiering vanuit de
Westerse wereld. De verkeerde groep (de westerse wereld) voert
immers de democratische controle uit. Oftewel, de westerse wereld en
met name de (meestal ondemocratische) NGO's bepalen via de
projectmatige financiering dus feitelijk wat goede prioriteiten zijn
voor de lokale gemeenschappen in de ontwikkelingslanden. Dat
uitgangspunt is fundamenteel fout. De omslag die Herfkens nu maakt
door ontwikkelingslanden met een behoorlijk bestuur op macro-niveau
te ondersteunen is m.i. dan ook een goede weg. Wij bepalen niet meer
hoe het in detail wordt besteed, maar we formuleren globale doelen
en eisen dat er democratische controle is op de wijze van besteding.
Maar dan wel democratische controle op het niveau waar het
thuishoort: in de ontwikkelingslanden zelf (zowel lokaal, regionaal,
als nationaal).

Een ander verhaal wordt het bij de landen die structureel te kampen
hebben met slecht bestuur, wat zich meestal uit in onderdrukking,
nepotisme en corruptie. Voor die landen kan projectmatige
financiering via NGO's een goede bijdrage leveren voor de
ontwikkeling en emancipatie van burgers in die landen. Vreemd genoeg
worden juist die landen vaak getroffen door internationale boycots,
waardoor het isolement wordt versterkt en de situatie enkel
verslechterd.

Spreken we echter over landen met redelijk tot goed bestuur, dan
gaat mijn voorkeur uit naar macro-financiering. In dat geval kun je
wel degelijk eisen stellen aan minimale onderwijsbudgetten,
democratie en andere mensenrechten. Zijn daar afspraken over te
maken, dan is dat een heilzamere weg dan de weg van het selecteren
van (zowel westerse als niet-westerse) NGO's die de beste lobby
hebben en het beste de normen en waarden van de Westerse wereld
uitdragen.

Groeten,
Mark.

--