Indruk Millenniumcongres

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Tue Nov 23 18:04:51 CET 1999

Chido Houbraken wrote:
> De speeches, AVM-behandelingen en presentaties waren inderdaad vaak
> interessant, goed of opvallend.

Eens, met name Theo Veltman verdient een groot compliment. Ik was
het vaak met de moties oneens, maar ik heb genoten van de bewogen en
open manier van discussievoeren.

> Due to bad planning (en wat iedere D66-er met een beetje ervaring met de
> partij al mijlenver van tevoren had kunnen zien aankomen) was er helaas geen
> tijd meer voor een discussie over 'Burger en Bestuur'

Ondanks het feit dat we dit als Programmacommissie ook al vreesden
bereid je je natuurlijk wel voor op 5 kwartier congresdiscussie, en
met ons de indieners van de amendementen. Daar was het onderwerp en
de plaats die deze resolutie had (heeft?) in het traject dat we
hebben uitgestippeld om tot een verkiezingsprogramma in 2002 te
komen ook veel te belangrijk voor.
Dat juist de resolutiebehandeling niet kon plaatsvinden was dan ook
een zware teleurstelling. Ik heb even gedacht, ik hou het voor
gezien. Ik kan mijn tijd wel beter besteden. Gelukkig zijn er altijd
mensen in deze partij die je teleurstelling en boosheid delen. Dat
geeft hoop. Dank daarvoor. Tevens ga ik er vanuit dat we op het
volgende congres ruimte krijgen om de resolutie integraal te
behandelen. Een geluk bij een ongeluk zullen we maar zeggen.

> Blijkbaar prefereren de bobo's een getrapte ledenraadpleging
> (want dat is de AR) boven een directe ledenraadpleging (partijreferendum +
> ledenraadpleging).  En dat moet dan onze standpunten over radicale
> democratisering uitdragen.

Tsja, de belangen zijn groot. Maar dat de leden daar intrappen....

> Daar komt bij dat we, zoals Dennis Hesseling zei, de capaciteit en middelen
> van/voor de AR dan echt wel beter kunnen besteden.

Jammer dat de adviesraadleden dat niet zelf onderschrijven.

> Ten tweede verbaasde het me dat de voorzitter van de Programmacommissie een
> pleidooi hield voor het behoud van de AR (vergeef me als ik abuis ben). Enige
> zin tot vernieuwing had ik vanuit deze hoek wel verwacht.

Dat was in elk geval niet de mening van de hele programmacommissie.
Zelf was ik immers indiener van een amendement dat de Adviesraad zou
hebben afgeschaft. De geboden alternatieven en het referentensysteem
geven ons als PC m.i. al ruim voldoende mogelijkheden tot interactie
met de leden.

Nog een afsluitende frustratie: hoe is het in godsnaam mogelijk dat
er nog steeds geen rookverbod is ingesteld op de ledenvergaderingen?
Ik kan me voorstellen dat velen die hier veel last van hebben om die
reden niet meer op de congressen verschijnen. Een schande voor een
sociaal-liberale partij!

Ja, ook ik heb vele bekenden weer eens gesproken en met veel plezier
naar de toespraken geluisterd. Maar om het congres geslaagd te
noemen, nee, terugkijkend was ik veel liever thuis gebleven..

Groeten,
Mark.

--
Mark Giebels