adviesraad referendum

Marc-Jan mjahne at HOME.NL
Mon Nov 22 17:29:54 CET 1999

Herman Beun schreef:

> Wat mij stoort (afgezien van het voortbestaan van de AR als zodanig)
> is dat hier opnieuw de term "referendum" misbruikt wordt voor iets
> waarbij stemmers niet zelf de agenda en de vraagstelling kunnen
> bepalen, en dat bovendien nog op geen enkele manier bindend is ook.
>
> Merkwaardig dat een D66-orgaan meedoet aan deze woordinflatie.
>
> Herman
> (die ledenraadpleging op zich overigens wel een goed idee vindt,
> maar de gekozen vorm en terminologie ongelukkig)

Beste Herman

Je hebt in zekere zin gelijk dat de term referendum hier misschien niet
geheel op zijn plaats is. Je kunt het misschien beter een
meningenonderzoek noemen. Wat je zegt over het hebben van invloed op de
agenda en vraagstelling is in dit geval dan ook niet juist, de
adviesraad krijgt verzoeken om advies over bepaalde onderwerpen (van de
diverse fractieleden), dit is voor de raad een mogelijkheid om de leden
naar hun mening te vragen om dit in het uiteindelijke advies mee te
nemen.

Nee het is niet bindend, net zo min als de adviezen van de adviesraad
een bindend karakter hebben. Het is natuurlijk wel zo dat er in de
adviesraad (wat je mening verder ook over die raad is) mensen zitten die
op zo goed mogelijke manier het gedachtengoed van D66 uitdragen. Wanneer
een grote meerderheid van de respondenten negatief over een bepaalde
stelling is denk ik dat dit advies door zowel de adviesraad als de
kamerfractie zeer serieus genomen wordt. Je moet dit zien als een
mogelijkheid voor de adviesraad om op een eenvoudige wijze meer mensen
naar hun mening te vragen en dit mee te nemen in het advies.

Vriendelijke groeten

Marc-Jan Ahne