Geloof en Democratie

Guido Koppes guidokoppes at YAHOO.COM
Wed Nov 17 13:37:39 CET 1999

Beste Democratische Lijsters,

Ik was er tot nu toe "Heilig" van overtuigt dat Democratie
inhield dat je op z'n minst probeerde om was coulantie op te
brengen voor een andermans levensvisie. Dat ik me ergens aan
stoor en dat dan publiekelijk "beleidt" zou in een partij als
D66 toch niet aanleiding moeten zijn voor het predikaat
"zielig"? Raar, vindt ik dat. Kennelijk is zo iemand toch
aanleiding voor een hoop meewarig gehoofdschud.

Met de manier waarop men in andere westerse landen omgaat met
vrije meningsuiting en zaken die het geloof raken ben ik het ook
niet altijd eens. Soms gaat het ook mij wat ver. Mede daarom
vind ik dat je politiek en religie niet moet vermengen. Maar ik
vindt wel dat je mensen in waarde laten moet, en als ze te
kennen geven ergens moeite mee te hebben moet je dat respecteren
denk ik. Dat is voor mij essentie van omgaan met mensen.
Het argument dat ook atheisten hun 'geloof' moeten kunnen uiten
vindt ik oke, maar dat betekend niet dat atheisten het geloof
van anderen mogen ontkennen.  Dat getuigt toch wel van een
gebrek aan respect, denk ik.

Groet, Guido

=====
Guido Koppes