[Re: Gasboringen]

Joris van den Wittenboer J.van.den.Wittenboer.st at PPSW.RUG.NL
Tue Nov 16 15:39:27 CET 1999

Bert Bakker gaf antwoord op mijn vraag:

> De overheid heeft destijds het gas niet 'weggegeven' aan de NAM, er is een
> concessie verleend voor (proef)boringen. Die concessie vertegenwoordigt een
> waarde, hoewel ook de overheid zelf een belangrijk deel van de winst zou
> opstrijken. Net als bij alle andere gaswinningen.
> Overigens is de fout in 1989 gemaakt: met PvdA en CDA toen in het kabinet, en
> beide partijen voor, en D66 tegen. Maar dat wisten we al, denk ik.

Dat wist ik niet. Maar is daar zoals ook al iemand anders op deze lijst
schreef een datum over afgesproken. Hebben ze het recht om nu te boren of
wanneer ze willen? Hoe worden die afspraken gemaakt. En wie draait op voor
kosten ten gevolge va gaswinning. Ik meen dat er in oost-Groningen een
aantal huizen zijn verzakt en dat de bewoners moeten bewijzen dat dat door
de boringen komt. Maar misschien is voor dat laatste inmiddels al een
oplossing gevonden.
Groeten, Joris van den Wittenboer.

"Faced with the choice between changing one's mind and proving that there is
no need to do so, almost everyone gets busy on the proof."
(John Kenneth Galbraith)