salaris vertegenwoordigers d66] - nieuw stelsel

henk vreekamp vreekamp at POBOX.UU.NL
Mon Nov 15 13:17:50 CET 1999

Waarde eksters,

Grappig dat dit door mij opgeworpen puntje zoveel commotie teweeg brengt. Ik
weet toevallig ook waar Tom Kok zijn idee van dat miljoen vandaan heeft.
Kijk, het gaat erom om ieder qua poen dezelfde kansen te geven om een
politiek baantje te ambieren. En dan schuilt er in de huidige vergoeding
groot onrecht: bijstanders, zelfstandigen en directeuren van grote bedrijven
zijn zeer ondervertegenwoordigd onder de vertegenwoordigers. Zelfs bij de SP
zit geen bijstander o.i.d. in en rond het parlement, de PvdA had er ooit
eentje, uiteraard een vrouw als excuustruus. En de VVD klaagt altijd steen
en been dat ondernemers de pollletik meiden.

Dat egalitaire van de SP gaat uit van het huidige vergoeding-stelsel. En dat
stelsel moet dus anders: laat ieder betaald worden naar zijn laatst genoten
inkomen inclusief de tussentijdse verhogingen en overname van de
pensioenbetaling. Dan krijg je heel misschien wat meer echte zelfstandigen
en grote directeuren/ondernemers in het parlement. Verander je dat stelsel
niet dan koesteren gewone mensen geen aspiraties zolang ze geen
jurist-ambtenaar of onderwijzer zijn. Nu dekt de ene ambtenaar de andere, en
dat personalisme bevordert allerlei democratische ziektes, zo niet erger.

In de praktijk zal het dan zo zijn dat het ene TK-lid, raadslid ons bruto 60
mille kost en de ander 6 miljoen. Wat is daar tegen? Zulk realisme zal de
kwaliteit der gekozen vertegenwoordigers zeker dienen!

Henk Vreekamp, Utrecht