Vernieuwing partijenstelsel

Cees de Groot cg at CDEGROOT.COM
Sat Nov 13 00:31:22 CET 1999

Tom Kok <kok at home.nl> said:
>Niet meer geinspireerd door het bestaande stelsel keert de kiezer zich
>af. [...]

>Na een complex pad van orientatie
>zouden deze mensen samen een
>nieuwe Paarse partij kunnen beginnen. In een dergelijke geinspireerde
>partij zou dan D66
>haar verruiming en toekomst kunnen vinden. Ik zou er niet van opkijken
>als een dergelijke nieuwe partij in
>ons land 35 zetels verovert: een factor van betekenis.

Afgezien van het feit of je D66 nou wel of niet wil of moet opheffen (D66
is een rechtspersoon, dus da's een totaal oninteressante vraag - het gaat
om de mensen), snap ik niet wat een nieuwe paarse partij (als dat de
kleur van het logo wordt, ben ik weg ;-)) zou kunnen doen om mensen wel
te inspireren.

Is er eigenlijk de laatste eeuwen wel wat veranderd? Is er zo'n zorgelijke
ontwikkeling op grote schaal waar te nemen, of is er slechts sprake van
een zachtjes deinende trend - in de 50'er jaren weinig belangstelling (maar
de verzuiling dreef de mensen naar de stembus, niet interesse), eind jaren
60 meer, nu weer minder (maar geen verzuiling, dus kunnen we het nu wel
waarnemen als lagere opkomst), en misschien over een jaar of tien weer meer.

Ondertussen vermoed ik (maar da's een hele natte vinger schatting) dat
grosso modo het aantal politiek geinteresseerden sinds al een hele lange
tijd hetzelfde is. En dat de reden dat de rest misschien wel discussieert
op verjaardagen, maar verder niet deelneemt ook al een hele lange tijd
hetzelfde is: de regenteske houding van bestuurders.

Nu gaat de regering weer lekker een motie van een overweldigende
kamermeerderheid naast zich neerleggen. Da's een regering waar een
handjevol radikaaldemokraten (tenminste, dat zegt men) deel
van uitmaakt. Denk je dat zij zich in een Nieuwe Paarse Partij democratischer
zullen gedragen? Denk jij dat kamerleden van de Nieuwe Paarse Partij *wel*
te zien zullen zijn op fora als deze, om met hun achterban in contact
te blijven?

Toegegeven, ons staatsbestel is volledig aan het doorroesten en werkt dit
soort gedrag in de hand. Maar uiteindelijk zijn het de mensen zelf die eraan
toegeven...

--
Cees de Groot               http://www.cdegroot.com     <cg at cdegroot.com>