Vernieuwing partijenstelsel

Tom Kok kok at HOME.NL
Fri Nov 12 21:24:43 CET 1999

Beste Democraten,

Steeds meer mensen interesseren zich voor hun omgeving, sluiten zich aan
bij belangenverenigingen
en discussieren mee over hoe het moet in ons land. Maar de politieke
partijen delen niet in die
belangstelling. Daar loopt, op een enkele uitzondering na, de
belangstelling juist terug.
Niet meer geinspireerd door het bestaande stelsel keert de kiezer zich
af. Dit is echt buitengewoon
zorgelijk. Vooral voor ons, met ons ideaal van massale deelname aan de
politiek.

Reageren is voor bestaande politieke partijen niet gemakkelijk. Gaat het
goed, dan slaat de arrogantie
van het succes toe en ziet men geen probleem. Gaat het minder dan slaat
de angst toe en neemt men
geen initiatief uit vrees gebrandmerkt te worden als een loser. Maar dat
kan dus zo niet. Er moet
een reactie komen, juist wij zijn niet geboren voor de stilstand.

De laatste tijd ben ik regelmatig benaderd door D66-ers die voor ons de
rol zien om over deze
schaduw heen te stappen en de discussie over het partijenstelsel in
Nederland te starten. Aan de randen
van de politieke partijen en onder jongeren wordt het onrustig.
Na ruime afweging heb ik besloten in mijn afscheidsinterview vanavond in
Netwerk een eerste voorzet in dit
debat te doen. Om als D66 de agenda te zetten en te laten zien dat wij
geinspireerd worden door een
politieke toekomst van vernieuwing.

In het interview stel ik dat ik mogelijkheden zie voor een nieuwe Paarse
politieke partij in Nederland.
Die ontstaat als in de komende zeg vijf jaren onrust verder ontstaat in
de bestaande politieke partijen.
De links liberalen in de VVD, de veranderingsgezinden in de PvdA, de
mensen die van roepen naar doen
willen in Groen Links en CDA-ers die op een nieuwe manier in de politiek
willen staan. En D66,dat
van nature in is voor ontwikkeling. Na een complex pad van orientatie
zouden deze mensen samen een
nieuwe Paarse partij kunnen beginnen. In een dergelijke geinspireerde
partij zou dan D66
haar verruiming en toekomst kunnen vinden. Ik zou er niet van opkijken
als een dergelijke nieuwe partij in
ons land 35 zetels verovert: een factor van betekenis.

Overigens: niks D66 opheffen. D66 kent als geen andere partij het vak om
terug te vechten. Geen haar op
mijn hoofd denkt erover de partij te staken. Al moet ik de laatste zijn
die het licht uit doet. Maar als
er echt een vernieuwing optreedt in de richting van het door ons
mogelijk gemaakte Nieuw Paars, dan zal ik
geen bezwaar hebben om met zijn allen de partij te verruimen en in te
stappen in zo'n nieuwe kans en daarna,
helemaal op het eind, de oude naam D66 te laten vallen. Geloven in eigen
kracht dus, over jezelf durven
nadenken en het huis niet heilig verklaren.

Als scheidend voorzitter kun je een visie lanceren die je als zittend
voorzitter teveel zou belasten. Ik
ben benieuwd naar jullie reacties.

Vriendelijke groet,

Tom Kok