Verzekeringen (PLUS: van wi kan ik WRRadvies Gezorg 1997 lenen?)

Theo Veltman theoveltman at HOTMAIL.COM
Fri Nov 12 00:16:30 CET 1999

Michiel,

Wellicht dat je iets te gemakkelijk over 'de kleine zelfstandige' heen
hobbelt. Die kleine zelfstandige is kennelijk een belangrijk deel van de
kurk waar onze economie in toenemende mate op drijft en in de  toekomst op
moet blijven drijven. Kleine businesses immers kunnen groot worden.
Innovatie begint steeds vaker klein en steeds vaker kiezen mensen er voor om
een kleine zelfstandige te zijn en dat willen we ook in een mobiele economie
om een grotere slagvaardigheid en wendbaarheid te realiseren. Juist ook daar
waar we zo klagen over het gebrek aan innovatie en R&D moeten we de tak van
sport waar innovatie gewoon nodig is om te kunnen overleven in ere houden.

Het valt op dat de kleine zelfstandigen veel nadelen ervaren van
vernieuwingen. Hoe zou dat toch komen? Is dat nog een restant van de illusie
dat een ondernemer toch wel voldoende verdient ('over de rug van anderen)?
Of is het gewoon neglect?

Ik ben een groot voorstander van solidariteit; ook van gelijkwaardigheid.
Verder ben ik voorstander van een beleid waar mensen die risico's nemen ook
beloond kunnen worden zonder extra te worden gestraft omdat ze risico's
nemen (waar met een beetje mazzel velen baat bij kunnen hebben).

Tav gezondheidszorg: wat mij betreft uitgaan van een persoon ipv gezin of
huishouden. Ben geen voorstander van twee systemen naast elkaar. Zelfs
TKleden raken er door in de war,althans zo lijkt het nu en dan. Kan me
echter niet helemaal voorstellen hoe je één systeem wil invullen en toch
twee verschillende doelgroepen op een vrij fundamentele andere basis wilt
bedienen (de een  betaalt, de ander niet of minder). Zal het WRRadvies uit
1997 er op nalezen (als ik het van iemand kan lenen; het is helaas
uitverkocht).

Theo