congresresolutie

Mark Giebels m.m.t.giebels at WB.UTWENTE.NL
Thu Nov 11 23:07:14 CET 1999

Cees de Groot wrote:
>Perfect. Volgens mij is het beste wat je als politieke partij kan overkomen
>overbodig worden omdat je doelstellingen bereikt zijn, en dit is weer een
>stapje dichterbij.

De stelling van Cees de Groot gaat natuurlijk alleen op voor een
conservatieve statische partij die langdurig vasthoudt aan
standpunten uit het verleden. En wat betreft bestuurlijke
vernieuwing voldoen we - in elk geval in de beeldvorming - aardig
aan die voorwaarde.

Juist om die reden komen we als Programma Commissie komend congres
met een resolutie Burger&Bestuur waarin we niet naar bevestiging of
het laten vallen van de kroonjuwelen streven, maar waarin we een ons
inziens moderne uitwerking van de radicaal-democratische
uitgangspunten neerleggen. De resolutie is zoals alle congresstukken
te vinden op de D66-site <http://www.d66.nl/visie/congres-07.html>.
(Helaas hebben we als PC nog geen eigen homepage, maar daaraan wordt
gewerkt. Interactie met de leden zal daarbij uiteraard voorop
staan.)

Waar gaat het om?

Zorgenkindje Bram Peper legde in zijn zomeressay een analyse neer
over de politiek die de greep op de samenleving dreigt te verliezen,
o.a door de toegenomen complexiteit van de maatschappij, gestuwd
door technologische en educatieve ontwikkelingen. Zijn analyse is
gedegen en komt grotendeels overeen met de analyse die we als PC in
het voorjaar neerlegden in de eerste versie van de resolutie
Burger&Bestuur (die vertraagd door de kabinetscrisis eind juni naar
de referentenlijst van de PC is uitgegaan). Zijn conclusie, die
uitmondt in een pleidooi voor sterker politiek leiderschap, is
echter een duidelijk andere dan de onze.

Kort gezegd is volgens ons de hoofdoorzaak van het machtsvacuum dat
onze bestuurders zich terughoudend blijven opstellen als het om
directe participatie van burgers gaat. Direct gevolg van deze
regenteske houding van politici is dat burgers zich steeds minder
verantwoordelijk lijken te voelen voor de problemen in samenleving,
neem bijvoorbeeld de oplopende protesten bij de huisvesting van
asielzoekers. Een overheid die - door zich te beroepen op de
democratisch verkregen macht - de mening van de betreffende burgers
niet werkelijk serieus neemt, staat niet in maar boven de
samenleving. En voor van boven opgelegd beleid kun je je als burger
niet verantwoordelijk voelen. De beschuldigende vinger wordt dan
ook, enigszins terecht, steeds vaker richting de overheid gewezen.

En kunnen we niet ook iets uit het verleden leren? Zoals de
markteconomie door gebruik te maken van de totale creativiteit van
alle burgers tezamen superieur blijkt te zijn aan de centraal
gestuurde planeconomie, zo zal de democratie ook volledig gebruik
moeten maken van de creativiteit van de samenleving. Dit is de enige
manier om snelle, dynamische en maatoplossingen te creeeren voor de
steeds complexer wordende samenleving.

Waar Peper dus pleit voor meer politiek leiderschap, en Hans W. van
de VVD denkt dat het via geanimeerde politici allemaal wel goed
komt, daar kiezen wij voor de actieve participerende burger.
Bottom-up benadering, de mens centraal.

En dan deze week. Onverwachts komt er uit de confessionele hoek
toenadering. Het CDA begrijpt eindelijk dat het fenomeen regenten
haaks staat op het gemeenschapsdenken. Niet alleen op de immateriele
onderwerpen, maar ook wat betreft democratisering kunnen het CDA en
D66 wel eens wel eens een hoofdrol gaan spelen in de belangrijkste
toekomstige debatten.

Thom de Graaf geeft bij de presentatie van het rapport 'gekozen
burgemeester' nogmaals duidelijk aan dat we met de gekozen
burgemeester en de eerste stap op weg naar een referendum, nog lang
geen ideale democratie hebben gecreeerd. Radicale democratisering
gaat ook niet alleen over het politiek bestuur, maar ook over de
inrichting van de markt en de samenleving als geheel.

Het lijkt duidelijk dat we op de drempel van een nieuwe eeuw
eveneens een drempel naar een nieuwe democratische ordening over
zullen moeten gaan. Hoe snel dat gebeurt en welke mogelijkheden van
participatie burgers zich zullen verwerven is nog een open vraag.
Aan ons Democraten de taak om voorop te blijven lopen in deze
discussie en de positie van de burger te versterken. Die discussie
begint uiteraard in de partij zelf. Vandaar de resolutie en ruimte
voor 5 kwartier discussie op het congres.

Groeten,
Mark.

Lid Programma Commissie D66

P.S. Dus Cees, mijn humordrempel bewust verlagend, merk ik op dat
het wel eens zo zou kunnen zijn dat de tijd rijp is geworden voor
daadwerkelijke bestuurlijke vernieuwingen. De voorspelde opheffing
zou wel eens op een 'revival' kunnen uitlopen.

--
Mark Giebels
E-mail:         m.m.t.giebels at wb.utwente.nl