Re kleine zelfstandige

H.K. Nijkamp nijka002 at WXS.NL
Thu Nov 11 21:07:45 CET 1999

Max Kok wrote:

> Mijn vorige mail over "kleine zelfstandige" is niet op de lijst
> aangekomen.
>
> Inmiddels heb ik wat meer onderzoek kunnen doen. En wat blijkt ?
>
> * De belastingdienst gebruikt inderdaad de categorie "kleine
> zelfstandigen" als een rest-catregorie waarin ook iedereen terechtkomt
> die niet in loondienst is.
>
> *  Volgens informatie van een ziektekostenverzekeraar zal de premie
> 8,1% van het jaarinkomen + 31,95 per maand bedragen.
>
> *  Het gaat om een VERPLICHTE verzekering voor iedereen met een
> belastbaar inkomen onder 41.000 gulden.

> [...]
Natuurlijk heeft noch D66 noch enige andere partij gedacht aan
ongewenste neveneffecten. Dit soort wetgeving blinkt altijd uit door
onzorgvuldigheid.
Neem het volgende voorbeeld. X, kleine ondernemer is sedert jaar en dag
particulier verzekerd. In de loop tijd zijn de nodige lichamelijke
gebreken naar voren gekomen. Wat nu. X moet verplicht in het
ziekenfonds. Twee jaar later (dus ca 2002) zal blijken dat het
belastbare inkomen boven de ziekenfondsgrens uitkomt. X moet weer
particulier. Wie denkt dat er een verzekeringsmaatschappij is die X zal
accepteren zonder premietoeslag i.v.m. bekende risico's?
Wie op dit soort wetgeving zit te wachten mag zij/haar vinger opsteken.
En reken maar dat mijn voorbeeld is ontleend aan de werkelijkheid. De
"scheldkannonades" zijn op dit moment niet van de lucht bij de
Belastingdienst, welke dienst natuurlijk weer wordt opgescheept met de
uitvoering van dergelijke bij de burger immer populaire maatregelen.

m.v.g.
Henk Nijkamp
werkzaam als fiscaal-jurist bij ziezelfde belastingsdienst