D66 en VVD twisten over Europese tabaksubsidie

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Thu Nov 4 10:41:38 CET 1999

> [...]

>verschillen sterk van mening over de vraag of de EU financiÙle steun
>moet geven aan tabaksproducenten. Bij de behandeling van de begroting in
>het Europees Parlement op donderdag 28 oktober steunde de VVD het
>voorstel van de Europese Commissie om bijna ÚÚn miljard euro (ruim twee
>miljard gulden) steun aan tabaksboeren te blijven geven. Dit bedrag is
>twee keer zo groot als het bedrag dat de Europese Commissie uitgeeft
>voor de wederopbouw van Kosovo.

>D66-fractievoorzitter Lousewies van der Laan noemt de situatie 'bizar':
"Terwijl de
>Nederlandse regering onder leiding van minister Borst er alles aan doet om
het roken te
>ontmoedigen, is Europa met het tegenovergestelde bezig. Dit is niet waar
>mijn kiezers hun belasting voor betalen.'

>De conservatief-liberalen stellen zich daarentegen op het formele
>standpunt dat tabakssteun onder de zogenaamde verplichte uitgaven valt.

Hardstikke goed standpunt. Ook op langer termijn. Hoezo, verplichte uitgaven
in de agrarische sector?
Daar willen we toch zoveel mogelijk vanaf ?! De vergelijking tabaksproductie
vs. Kosovo is boeiend.
Blijkt weer hoe tegengesteld VVD en D66 zijn. Gaan we dit nog goed uitbuiten?
(Ik werd gisteren op 't station al zo lekker warm toen ik overal de opening
van de Metro groot aangekondigd zag: 'D66 wil optreden tegen
besnijdenispraktijken' (o.i.d.). En vandaag werd Dittrich weer genoemd).

Tot slot nog mijn nederige excuses voor mijn reactie op het mailtje
OPZEGGEN!!! De bedoeling was dat dit alleen naar de opsteller zou gaan.
Nogmaals excuses voor de overlast.

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht mag niet, geheel of gedeeltelijk, verspreid en/of geciteerd
worden zonder voorafgaande toestemming van de opsteller.