voorstel Boris Dittrich voor spreekrecht slachtoffers

Paul van der Weijden paulew at DDS.NL
Wed Nov 3 01:19:17 CET 1999

>Laten we de rechtspraak zelf dus zuiver houden. Daarentegen lijken
>me er wel degelijk mogelijkheden te zijn om NA een rechtelijke
>uitspraak tot een ontmoeting en zelfs misschien wel tot een
>overeenkomst tussen dader en slachtoffer te komen. De straf die de
>rechter vervolgens oplegt aan de dader zou dan afhankelijk kunnen
>zijn van de uitkomst van dit overleg. Die zou bijvoorbeeld lager
>kunnen zijn als de dader een schadevergoeding aan het slachtoffer
>betaalt of bijvoorbeeld dat hij/zij toezegt te verhuizen naar een
> [...]
Lijkt mij een gevaarlijke ontwikkeling, al is die al gestart met enkele
zogenaamde "dading" overeenkomsten. Dat zijn overeenkomsten tussen dader en
slachtoffer, waarbij de dader overeenkomt om de schade van zijn delict te
vergoeden, en het slachtoffer belooft geen aangifte te doen. Hierbij is de
Officier "moreel" aan gebonden, en verliest de facto zijn vervolgingsrecht.
Helemaal uitgekristaliseerd is dit geloof ik niet, en precies op de hoogte
van deze praktijk ben ik ook dus niet..:) Maar dit is dus "vooraf"... Al is
dit dus niet helemaal waar, want eigenlijk hoort hier de strafzaak dus nooit
aan te vangen. Ik vind dit een beetje gaan neigen, en eigenlijk ook jouw
voorstel Mark, naar het Amerikaanse "plea bargaining".. Mark, je weet dat
Amerikaanse toestanden niet bestaan, maar in dit geval misschien toch wel.
De praktijk, en de neiging om meer schuld dan werkelijk bestaat toe te
"pleiten" buiten de rechtzaal om, onder druk van een strafzaak vind ik niet
zo geweldig.
In jouw plan speelt dat niet zo, omdat de "schuldvraag" en de strafmaatvraag
gescheiden worden behandeld. Nu is dat op dit moment ook al zo, alleen is de
instantie en het moment hetzelfde. Dus dan zie je het ook niet zoduidelijk.
Juridisch is er dan volgens mij ook niet zo veel aan de hand, alleen ik denk
dat je zo van het strafrecht, van het publiekrecht dan veel te naar het
privaatrecht trekt. Ik vind namelijk ook de strafmaat van een individu een
publiek belang. Jarenlange vendetta-achtige vonnissen worden dan misschien
helemaal niet ondenkbeeldig. Maar misschien ben ik de pessimistisch.
Wat misschien wel een idee is, om de computer de strafmaat te laten
bepalen...

groetjes
Paul