[Fwd: Re: belastingplannen: pensioen]

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Tue Nov 2 08:35:13 CET 1999

>wellicht is jouw tijdspanne wat te kort: goede mogelijkheden om pensioen
>fiscaal-aantrekkelijk op te  bouwen zijn voor allen aantrekkelijk; zeker ook
>indien jongeren zich realiseren dat nu een verzekring afsluiten aanzienlijk
>goedkoper is dan wanneer je bv tien jaar ouder bent.......

Deze 'jongere' realiseert zich ter dege dat een vroege, goede regeling
belangrijk is om een fiscaal-aantrekkelijk pensioen op te bouwen (dat doet de
'jongere generatie' over het algemeen wel i.t.t. de 'vorige generatie', toen
dat allemaal burgelijke onzin was (ja, ik generaliseer weer)). Echter, aan
het eind van mijn geld, hou ik altijd een stukje maand over...
Zeker een starter op de huizenmarkt heeft een hypotheek (want daar hadden we
het over) die gebouwd is op groeiende lonen. Dat betekent dat, bij afschaf
van de hypotheekrente-aftrek, het de eerste jaren gegarandeerd 'op zwart zaad
zitten' is, zodat er zeker geen geld is voor extra premie's voor extra
pensioenregelingen. De fiscaal-aantrekkelijke voorwaarden van zulke
regelingen worden nl. pas reeel aantrekkelijk na een aardig aantal jaren en
tot die tijd moet je wel iedere maand de hypotheek betalen.

>Cathja, lijsters,

>Da's leuk voor mensen met een lage (bv. doordat er al veel afbetaald is, of
>gekocht toen de huizenprijzen nog 'laag' waren) hypotheek en nu veel geld
>om
>hun pensioen aan te vullen, maar niet voor de 'starters' onder ons (hier
>speelt enig eigenbelang) en de reeds gepensioneerden. Deze groepen kunnen
>bij
>een drastisch verlaagde hypotheekaftrek helemaal geen extra pensioen-opbouw
>betalen of ze mogen het niet meer (gepensioneerd).

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht mag niet, geheel of gedeeltelijk, verspreid en/of geciteerd
worden zonder voorafgaande toestemming van de opsteller.