Hypotheken (Was: Re: belastingplannen: pensioen)

Chido Houbraken C.Houbraken at HILVERSUM.NL
Mon Nov 1 10:04:49 CET 1999

Cathja schreef:
>Of zou het zo kunnen zijn dat de huizenmarkt weer wat normaler wordt.
>Heel lang is het zo geweest dat het grootste deel van de prijsstijging
>werd verklaard door de rente-ontwikkeling. Het is iets van de laatste
>maanden dat bij een stijgende rente de huizenprijzen doorstijgen.

Ook de toenemende welvaart voor werkenden en de verhoogde mobiliteit m.b.t.
banen (jobhoppen) laat de huizenprijs stijgen.
De hypotheekrente is het laatste halve jaar met bijna een procent gestegen en
je merkt er niets van op de huizenmarkt (althans, in de Randstad).

>Ook het probleem van startewrs op de woningmarkt kun je oplossen. De eerste
>hypotheek die je in je leven afsluit is geheel aftrekbaar. Latere
>hypotheken maar ten dele. Gedeeltelijk probeert het plan Vermeend dat
>overigens ook.

Ik voorzie grote problemen. Als je naar een nieuw huis wil, na je eerste
huis, sluit je meestal toch een nieuwe hypotheek af. Als deze niet meer
aftrekbaar is, wil je zeker een betere prijs voor je huis, dan dat je er zelf
voor betaald hebt, aangezien je nieuwe huis duurder zal zijn (als
starter-af). Dat werkt de prijsspiraal weer omhoog. En het verlaagt de
mobiliteit tussen de soorten/typen huizen, met bv. als gevolg dat
alleenstaande bejaarden in te grote huizen vastzitten en jonge gezinnen niet
naar grote huizen kunnen.
Overigens zal dit allemaal wel omzeild worden door constructies waarin je je
hypotheek - verhoogd - mee te nemen naar je nieuwe huis, zodat je nog steeds
je eerste hypotheek hebt (dus aftrekbaar). Daardoor bind je een starter voor
een lange tijd op dezelfde voorwaarden aan een geldverstrekker. Heel
aantrekkelijk voor zo'n bedrijf, minder geschikt voor de consument. En het
effect van de afschaffing van de aftrekbaarheid wordt teniet gedaan.

>Waar het mij om gaat is dat nu ook niet-huizenbezitters en eigenaren van
>goedkope woningen fors moeten meebetalen aan grote dure huizenvan
>anderen. Ik voel mij daardoor in toenemende mate bezwaard, temeer omdat
>ik zelf zeer hevig van deze regeling profiteer.

Tja, ik betaal nu ook mee aan de dure ziektenkosten van bv. ouderen of
chronisch zieken. Als student zag ik mij gelijktijdig geconfronteerd met een
lagere beurs en een stevig verhoogde ziektekostenverzekeringspremie (i.v.m.
een 'solidariteitsbijdrage'). Ik had daar geen (nou ja, niet echt) problemen
mee, maar voel me dan ook niet schuldig als ik later ook veel zorg nodig zal
hebben, buiten mijn directe schuld.
Komt bij dat mensen met goedkope huizen hun hypotheek vrij gemakkelijk kunnen
verhogen (door de hoge/stijgende huizenprijs) en zo relatief goedkoop geld
lenen en niet-huizenbezitters ook minder OZB betalen, veel minder
onderhoudskosten hebben en gedeeltelijk ook huursubsidie kunnen krijgen.
Het hele idee achter de hypotheekrente-aftrek was het bevorderen van het
eigen-huis-bezit. En volgens mij was een van de doelen daarvan het tegengaan
van verpaupering en verslonzing en het stimuleren van modernisering, doordat
er voor eigen bezit beter gezorgd zou worden. Die reden is m.i. nog steeds
niet vervallen.

Met vriendelijke groet,

Chido Houbraken
C.Houbraken at Hilversum.nl

Dit bericht mag niet, geheel of gedeeltelijk, verspreid en/of geciteerd
worden zonder voorafgaande toestemming van de opsteller.