lerarenbinding

Atilla Arda a.arda at CABLE.A2000.NL
Mon Nov 1 01:11:28 CET 1999

Arjan Stoffels schreef:

> als ik het goed begrepen heb van o.a. Bo, dan geldt vanaf een
> bepaald niveau van salarieren dat meer geld geen blijvende tevredenheid
> oplevert. Financiele prikkels zouden uiteraard wel kunnen werken als het
> salaris van het onderwijzend personeel niet in overeenstemming is met de
> (zwaarte van de) functie. En als ik de geluiden uit het onderwijs hoor, dan
> denk ik dat daar het een en ander aan schort.

Nog afgezien van de vraag of geld uberhaupt *blijvende* tevredenheid
oplevert, steun ik je in de conclusie dat nieuwe leerkrachten de
nutsgrens van Bo niet hebben bereikt.

> Verder kreeg ik uit jouw eerste mail de indruk dat je iedereen die
> de PABO deed wilde verplichten om een aantal jaar leraar te zijn, in ruil
> voor wat voordelen. Gaandeweg de discussie is dat volgens mij veranderd in:
> Iedereen die leraar wil zijn kan voordelen krijgen. Klopt dat, of sta je nog
> steeds achter het eerste standpunt?

Ik sta nog helemaal achter mijn standpunt om met afgestudeerden op basis
van vrijwilligheid zakelijke contracten te sluiten.

De reacties maakten duidelijk dat de indruk bestond dat ik altijd een
plicht wilde (waarschijnlijk omdat ik eerst wel met de gedachte heb
gespeeld). Heb dat in mijn tweede (reeks) mail(s) rechtgezet.

Het voorstel zou ik wel willen wijzigen, omdat ik niet ongevoelig ben
voor een aantal tegenwerpingen. Contracten zouden moeten worden
afgesloten na het beeindigen van de studie.

Dat past beter bij het karakter van secundaire arbeidsvoorwaarden.
Verder lopen we niet het risico dat aspirantstudenten afschrikken door
een, weliswaar in vrijheid afgesloten, contract waar ze voor enige jaren
aan vastzitten, tenzij ze het afkopen.

Het voorstel is dus gewijzigd, maar zal waarschijnlijk niet door de
TK-fractie worden ingediend in de TK, daar het aantal tegenwerpingen te
groot is.

Mvg,

Atilla Arda             D66-fractie Gemeenteraad Amsterdam
http://welcome.to/arda  http://www.d66amsterdam.com