Lijmen ? ? ?

Jens van der Heide jh at KIWIBV.NL
Wed May 26 17:36:54 CEST 1999

Emiel schreef:

>"Het lijkt mij een duidelijk teken dat een groot deel van het VVD kader
>het regeren met de PvdA en D66 in Paars eigenlijk niet accepteert.
>
>laten wij niet haatdragend zijn en ook de VVD geven wat ze hebben wil:
>
>      Dus nu verkiezingen, Hans Wiegel als VVD lijstrekker en daarna
>      een PvdA, CDA, Groenlinks kabinet."

Kunnen wij niet beter afgaan op wat de VVD zegt over wat zij met paars, dat
bevordert de duidelijkheid. Laten zij maaer zeggen als zij niet met Paars
verder willen.
En wij, D66, wilden vorig jaar ondanks de verkiezingsnederlaag en de
daarmee samenhangende zwakke positie graag verder met PvdA en VVD. Deze
partijen hebben ook het vertrouwen van de Tweede Kamer, dus er kan gewoon
doorregeregeerd worden.

Voor mij is de afweging:
. het binnenlandse conflict tussen D66 en VVD over het niet nakomen door de
VVD vanwege een tegenstem van een senator, van een voor D66 zeer belangrijk
punt uit het regeeraccoord wat aanleiding kan zijn om niet met de VVD door
te regeren en
. het buitenlandse conflict waar wij weliswaar zonder zichtbare
consequenties via de NAVO in verwikkeld zijn wat aanleiding vormt om zo
snel mogelijk de regering te ontdemissionariseren.

Voor mij weegt dan het zwaarst onze inmenging in het KOSOVO conflict, dat
verdraagt geen land met een demissionaire regering.

Dus als VVD en PvdA willen dan lijmen en doorregeren.

Verder schreef Emiel:

>"En wat mij betreft kan Thom de Graaf lijsttrekker zijn. Gezien het feit
>dat hij na  4 jaar kamerlid nu nog maar 1 jaar fractievoorzitter is doet
>hij het goed. Van de zo bewierookte Bolkestein werd ook de eerste 2 >jaar
gezegd dat het een absolute mislukking was die in het debat met >Lubbers
niet overeind bleef en die geen electorale uitstraling had. Een > nieuwe
man moet de ruimte hebben om in de functie te groeien.

Wat horen wij nu, behalve van Vreekamp voor kritische geluiden over Thom de
Graaf, ook ik vind dat hij het niet gek en zijn aftreden en vervanging is
dan ook helemaal geen issue dat leeft.

Jens van der Heide