Interne democratie/kieswet

Chido Houbraken C.I.L.Houbraken at DNB.NL
Wed May 26 10:01:24 CEST 1999

Weer alleen naar de originele schrijver gestuurd i.p.v. naar de lijst. Toch
eens iets aan mijn instellingen doen...

---------------------- Forwarded by C.I.L. Houbraken/DNB on 26-05-99 08:59
---------------------------

To:   l.hacquebord at let.rug.nl
cc:
Subject:  Re: Interne democratie/kieswet  (Document link not converted)

>Na de gemeenteraadsverkiezingen blijkt uit het door de
>verkiezingscommissie rondgestuurde procesverbaal dat er in de
>volgorde op de lijst ernstige fouten zijn gemaakt. Zo ernstig dat een
>van de verkozen raadsleden op basis van de interne verkiezingen
>niet in de raad had mogen zitten. Hij/zij zit daar echter wel, voelt
>zich verkozen en weigert zo maar op te stappen. De eerste
>opvolger vindt dat hij/zij op grond van de interne verkiezingen in de
>raad had moeten zitten en is niet van plan het er zomaar bij te
>laten zitten.

Nummer Drie dwingen de zetel af te staan (of anders als onafhankelijk
raadslid optreden) geeft naar buiten toe een desastreus beeld van de partij
en kan de fractie vleugellam maken. Misschien is het mogelijk om de tweede
helft van de zittingsperiode door nummer Vier te laten doen en dus Drie
ertoe te bewegen na twee jaar vrijwillig terug te treden ( 'om
gezondheidsredenen' of 'vanwege persoonlijke omstandigheden' o.i.d.). Zowel
Drie als Vier kunnen in de tijd dat ze geen zitting hebben de
gemeentepolitiek en de fractie aandachtig volgen en het zou raadzaam zijn
van de rest van de fractie om hun goed op de hoogte en betrokken te houden.
(Bij ons in Leiden zou dat opgelost kunnen worden d.m.v. een
duo-raadslidmaatschap). Voordeel is dat je bij de volgende verkiezingen
niet 3, maar 4 goed ingewerkte kandidaten hebt.
Als Drie in het geheel niet van plan is mee te werken, zit er niets anders
op dan aan damage control te doen, om te voorkomen dat ten eerste alles op
straat komt te liggen en ten tweede je bij de volgende verkiezingen twee
actieve leden kwijt bent (Drie en Vier). Behandel Vier intern als een
volwaardig fractielid (misschien kan de totale raadslidvergoeding van de
drie leden wel door vier gedeeld worden) en laat hem/haar notities
voorbereiden of representatief optreden namens Afdeling of fractie. Genoeg
te verzinnen
Zoiets moet in redelijkheid te bereiken zijn zonder dat men, met de vuile
was aan, over straat rolt. Het Afdelingsbestuur heeft hier een sleutelrol.

>Verkiezingscommissie en afdelingsbestuur zitten met
>de handen in het haar. De verkiezingscommissie heeft bovendien
>alle verkiezingsbiljetten vernietigd waardoor het procesverbaal niet
>meer gecontroleerd kan worden.

Ik weet niet hoe het Huishoudelijk Reglement of de Statuten dit regelen,
maar ik kan me voorstellen dat de biljetten pas bij installatie van de
volgende raad (dus na 4 jaar) vernietigd worden. Hier moet, wat de
privacy-gevoeligheid betreft, iets op te vinden zijn. Daarnaast vraag ik me
af hoe ze erachter gekomen zijn dat er fouten in de lijst zaten, als de
biljetten al vernietigd zijn. Het enige bewijs / overzicht is dan toch het
procesverbaal van de AVC ? Of komen lijst en procesverbaal niet overeen ?
En zo nee, controleren Bestuur en AVC dat niet 100 keer ? Zo nee, pek en
veren en een gewicht aan de vuut'n.

Interessante kwestie, overigens. Is deze slechts academisch, of schuilt er
een kern van realiteit in de casus ?

Groet,

Chido Houbraken.

Externe E-Mail wordt door DNB niet gebruikt voor het aangaan van
verplichtingen
Any e-mail messages from The Nederlandsche Bank are given in good faith but
shall not be binding nor shall they be construed as constituting any
obligation on the part of the Bank