Hoger onderwijs

Jan&Vital jan.vital at WXS.NL
Tue May 25 22:44:05 CEST 1999

Betr. jouw bericht op D66-lijst
Ik ben inmiddels ver boven de dertig maar herinner me de hele gang van zaken
nog zeer goed. Ook toen
moesten we een veel hoger collegegeld betalen. Je nam vrije dagen om
tentamina te doen en dan hadden we weer een schaarse maand. Nou ja alle
problemen die voor 2de-kansers een rol spelen. De narigheid is dat degenen
die de maatregelen verzinnen de mensen zijn die heel "gewoon" naar de
middelbare school konden gaan en vervolgens als vanzelfsprekend gingen
studeren. In die kringen kan men zich eenvoudig niets voorstellen bij mensen
die door allerlei omstandigheden zich op betrekkelijk latere leeftijd een
plaatsje in de maatschappij moeten verwerven. Zeker voor de gemiddelde
D66-er is dat vreemde kost want bij "op Crooswijk" werd bepaald geen D66
gestemd, laat staan dat ze er lid van werden. Mijn broers en zusters -
huisvrouwen, huisschilder en havenarbeiders, vinden het nog steeds een rare
zaak want "ons soort mensen" heeft daar niets te zoeken en soms denk ik wel
eens dat ze gelijk hebben.
Joop Swarte

Ik ben het met je eens. Men gaat veel te kort door de bocht. trouwens heel
die discussie over de zogenaamde 'eeuwige student' is een echte
feakdiscussie. Bij navraag blijkt immers dat er bijna geen mensen zijn die
een derde hoger eopleiding volgen. Wel zijn er duale studenten of mensen met
een tweede opleiding omdat ze geen juiste opleiding hebben genoten die op de
arbeidsmakrt is afgestemd of een redicaal verkeerde keuze hebben gemaakt.

Vital MOORS