Keizer Hans l

Rik Jungmann rik.jungmann at WXS.NL
Sun May 23 22:31:46 CEST 1999

Hein van Meeteren schreef:

> Dan moet je niet eerst de zaak op scherp zetten. Thom heeft de zaak hard
> gespeeld, te hard naar mijn idee, omdat het effect op Wiegel
> contraproductief is geworden. Maar héb je eenmaal die positie ingenomen,
> neem dan alle consequenties op de koop toe. Wie zaait moet oogsten.

Dat geloof je toch zelf niet Hein? Denk je echt dat Wiegel voorgestemd zou
hebben als Thom niet vooraf gemeld zou hebben dat het hier om het hart van
D66 ging? Wat is dat nu voor een angsthazerij? Mogen we niet meer zeggen wat
we vinden als het om het eerwaarde gezelschap in de Eerste Kamer gaat en
zeker niet als het om Keizer Hans l gaat?

Nee hoor. Keurig dat het nog even vooraf gemeld is, waardoor volstrekt
duidelijk werd dat de conservatieve nepfries echt willens en wetens, bij
zijn volle verstand en zonder te kunnen zeggen dat hij het niet zo begrepen
had toch de torpedo op Paars ll lanceerde.

Wie zaait moet oogsten, inderdaad. Wiegel schoot en oogstte een crisis. Hij
blij, de Telegraaf blij.

En dan het landsbelang. Er waren vorig jaar twee overwinnaars die samen ruim
voldoende steun hebben in de kamer. Dat de PvdA nu slappe knieen krijgt bij
het idee dat ze alleen het progressieve gedachtengoed zouden moeten
verdedigen moet ons er niet van weerhouden om ze via de informateur en de
media van harte aan te moedigen om het maar samen met de VVD te gaan doen.
Wij zijn door Wiegel belazerd, zij niet. Wij stappen er dus uit, zij niet.

Het landsbelang is daarmee het beste gediend. Het landsbelang is er niet mee
gediend als wij tegen heug en meug mee blijven doen, de VVD voor geen
millimeter meer vertrouwen en in no time naar de volgende crisis hobbelen.
Munitie voldoende met het Bijlmerrapport in de aanslag.

Het lijkt me dus duidelijk. Wij eruit en adviseren dat PvdA en VVD doorgaan.

Rik.