Antw: Recht op onderwijs..

Jan&Vital jan.vital at WXS.NL
Sun May 23 23:14:20 CEST 1999

----------
>Van: D Sundman <dsundman at netland.nl>
>Aan: d66 at nic.surfnet.nl
>Onderwerp: Recht op onderwijs..
>Datum: zat, 15 mei 1999 12:49
>

>Beste mensen,
>
>Het lijkt dikwijls of de politiek en de overheid paard en wagen
>verwisselen. Het is best wel leuk om op intellectueel niveau te
>argumenteren over al of niet kostenloos onderwijs voor 'over dertigers'.

Het gaat niet over kostenloos onderwijs. Een normale inschrijving kost nu al
ongeveer 3600 fl. voor iemand boven de dertig, waarbij hij geen studie
financiering of beurs ontvangt. Op zich een goede zaak. Het feit is nu dat
de instellingen door de minister genoodzaakt worden dit inschrijvingsgeld te
verhogen tot boven de 10.000 fl. en dat is gewoon te veel.

>Feit is, dat onderwijskosten beter geregeld zijn in de United States.
>Nou niet bepaald een land dat bekend staat voor zijn sociaal beleid.

Ik ben het daar niet mee eens. In de USA is goed (degelijk) onderwijs
onbetaalbaar en alleen weggelegd voor zeer rijke mensen. De andere krijgen
een soort onderwijs dat onder het mom van universitair onderwijs, een aanbod
doet dat gelijk staat met ons middelbaar onderwijs. Dit is betaalbaar, maar
waardeloos.