Antw: Geen recht op onderwijs voor 30 plussers ???

Jan&Vital jan.vital at WXS.NL
Sun May 23 23:03:06 CEST 1999

Ik ben het absoluut niet met je eens. Iedereen moet kunnen studeren. Hij
moet echter wel echt studeren en daarom moet men een soort prestatie-index
inbouwen. Binnen 5 jaren moet een opleiding van vb. 4 jaar voltooid zijn. Is
dat niet het geval dan zijn de resterende jaren gehhel voor rekening van de
student.

trouwens het gaat er in het voorstel van ex-minister Hermans niet om dat er
ook personen boven de 30 jaar studiefinanciering of een beurs wordt
onthouden. Daar hebben ze sowieso geen recht meer op. Het gaat erom of de
instellingen (universiteiten en hogescholen) voor deze studenten, zoals voor
alle andere studenten nog een bijdrage krijgen van de overheid ? De minister
wil dat de instellingen deze kosten doorberekenen aan de studenten boven de
30. Zij worden dus 5 maal gestrafd : op de eerste plaats krijgen ze geen
beurs, daarnaast hebben ze geen recht op studiefinanciering, ten derde
moeten ze voor het ziekenfonds een hogere premie betalen omdat ze niet meer
ingeschreven zijn als student, alle andere voordelen van jongere studenten
zoals OV-kaart, talrijke kortingen ed worden hun ontzegd en tensltte moeten
ze 4 maal meer inschrijvingsgeld betalen. Daarbij komt ook nog dat het voor
deze mensen veel moeilijker  een 'bijbaantje' te hebben. Iemand die ouder is
wordt duurder voor de werkgever en deze kiest dus makkelijker voor een jonge
student.

Ik begrijp echt niet wat de weerstand is tegen mensen die langer studeren.
Is dit jalouzie ??? Want laten we realistisch zijn : over die paar miljoen
waar he tover gaat zijn geen echte besparing. Als we een dag niet
bombarderen in Kosovo kunnen deze mensen een jaar studeren... En de
terugverdieneffecten van de overhied zijn vele malen groter als de kosten
voor deze studenten.