de rillingen

Ernst Debets edebets1 at EURONET.NL
Sun May 23 11:37:59 CEST 1999

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Rik Jungmann <rik.jungmann at wxs.nl>
Aan: D66 listserver <D66 at NIC.SURFNET.NL>
Datum: zaterdag 22 mei 1999 3:07
Onderwerp: de rillingen

>Ik was vier dagen in het buitenland. Teruggekomen vond ik 160 mailtjes in
>mijn mailbox. Had ik niet geweten wat er gebeurd was, dan was het mij op
het
>moment van openen van de mailbox wel duidelijk geworden. Er heerst
nationale
>OPWINDING.
>
>Browsend door de mailtjes kwam ik een pleidooi van Andor tegen om te
lijmen.

>Ik herinner me nog dat Jan Terlouw doorsukkelde met een kabinet dat eerst
>uit PvdA, D66 en het CDA bestond, maar na afhaken van de PvdA binnen zeer
> [...]

Lijmen is inderdaad, denk ik niet zo verstandig. In alle gevallen blijkt nu
dat D66 de verliezer is, althans verlies lijdt. Het enige dat de averij na
Wiegels voltreffer zou kunnen beperken is het hier door Rik gestelde: laat
PvdA en VVD maar samen verder gaan. Vraag is of dit staatsrechterlijk wel
kan.
Immers: De kiezer heeft zich in principe vorig jaar uitgesproken voor
voortzetting van Paars (dus MET D66). Nu stapt D66 uit de coalitie, het
kabinet heeft dan welliswaar steun genoeg in de 2e kamer, echter rijst de
vraag of de kiezer die vorig jaar zijn stem heeft uitgebracht op de huidige
coalitie nu niet geschoffeerd wordt.
Hiertegenover staat dat bij nieuwe verkiezingen D66 waarschijnlijk wederom
gehalveerd wordt. Bij een geslaagde lijmpoging verliest D66 zijn
geloofwaardigheid, hetgeen over 3 jaar keihard terug komt.

Daarom: uit het kabinet, Zwarte Piet bij VVD houden en met z'n allen wachten
tot PvdA VVD coalitie uit elkaar knalt om electoraal te kunnen oogsten.
Daarbij wel:
Referendum blijdft kroonjuweel, dus de schuld van de gehele crisis blijft
duidelijk bij de VVD.

Ernst Debets
Zaanstad