Lijmen ... het been

Andor Admiraal admiraal at ADN-INTERNET.COM
Sun May 23 01:39:08 CEST 1999

At 00:08 23-5-99 +0200, Max Kok wrote:
>ALS, let wel, ALS die peiling klopt, valt er op het democratisch gehalte van
>Wiegels stap mijns inziens dus niets af te dingen.
>(des te meer op alle andere aspecten van zijn stap, maar daar gaat het hier
>nu even niet over).
>Juist als je voor het zo democratisch mogelijk nemen van besluiten bent, bij
>voorkeur zelfs per referendum, kun je er niet omheen dat er onder de
>bevolking onvoldoende steun is voor dit voorstel. Dan doe je juist je eigen
>principes geweld aan.

Nee. Ik wil dat het referendum er komt, al zou 70% van de bevolking tegen
zijn. Democratie is voor mij niet "de meerderheid beslist", maar gaat om
verantwoordelijkheid en betrokkenheid. Ik wil graag een referendum omdat ik
denk dat het goed is voor onze samenleving (daar kan ik een heel betoog
over houden, maar ik stuur toch al te lange mails over de lijst). Ik wil
daarom dat mijn partij slim opereert en probeert dat referendum voor elkaar
te krijgen.

Feit blijft wel dat de Eerste Kamer, en dus ook Wiegel, nauwelijks een
democratische legitimatie heeft. Laat staan de legitimatie om een heel
kabinet te laten vallen door het regeeraccoord op - vooraf aangekondigd -
onaanvaardbare wijze onderuit te halen. Hield  Wiegel zijn rug recht? Nee,
Wiegel had heel democratisch moeten erkennen dat hij terughoudend hoort te
zijn.

Groet, groet,
Andor.

P.S. Ik ben helemaal niet per definitie voor het zo democratisch mogelijk
nemen van besluiten. Ik ben al helemaal niet voor het bij voorkeur per
referendum nemen van besluiten. Maar ik ben een groot voorstander van de
mogelijkheid een referendum te houden mocht het volk het nodig vinden.