Lijmen ... het been

Max Kok m.r.kok at HCCNET.NL
Sun May 23 00:08:04 CEST 1999

Ik baseer me op een peiling die ik op teletekst zag. Volgens die peiling is
58% van de Nederlanders voor een referendum.
Dus als dit voorstel per referendum aan het volk was voorgelegd, had het ook
geen 2/3 meerderheid gehaald.

In een ander bericht betoog je dat het niet om het referendum sec gaat, maar
om de totale filosofie erachter, samen te vatten in D66 wi de burger actief
medeverantwoordelijk maken. Het referendum dient ervoor om iedere burger
individueel de mogelijkheid te geven actief z'n stem in te brengen.
Niet passief: dat gebeurt nu al doordat je als burger eens in de vier (?)
jaar iemand kiest waarvan je hoopt dat die datgene doet wat jij wilt (wat ze
in de praktijk zelden blijken te doen).
Omdat die verkozenen onderling allerlei partijpolitieke afspraken maken, die
helemaal niet representatief hoeven te zijn voor wat er onder "de mensen in
het land" leeft, zeggen stemverhoudingen in die lichamen mij als (radicaal
?) democraat niet zoveel.

ALS, let wel, ALS die peiling klopt, valt er op het democratisch gehalte van
Wiegels stap mijns inziens dus niets af te dingen.
(des te meer op alle andere aspecten van zijn stap, maar daar gaat het hier
nu even niet over).
Juist als je voor het zo democratisch mogelijk nemen van besluiten bent, bij
voorkeur zelfs per referendum, kun je er niet omheen dat er onder de
bevolking onvoldoende steun is voor dit voorstel. Dan doe je juist je eigen
principes geweld aan.

Max Kok