Wie breekt....

GWC van den Berg berg7600 at WXS.NL
Thu May 20 23:50:11 CEST 1999

Arjan Stoffels wrote:

> Alle commentaren, discussies en interviews van de laatste uren ziend en
> herziend (op de video) zal in de komende tijd de belangrijkste vraag worden
> wie 'schuld' heeft aan deze ongewenste (eerste reactie van het volk op NOVA)
> euthanasie van het kabinet. D66 zal er op moeten blijven hameren dat zij een
> duidelijke belofte -anderen noemen het dreigement- heeft gedaan aan de
> politiek en de kiezers. We doen wat we beloven! De VVD heeft zich, bij monde
> van Wiegel, willens en wetens halsstarrig opgesteld. Jan Terlouw verwoordde
> [...]

Reactie:
Het gaat er niet om wie de schuld krijgt voor het einde van paars. Het
gaat erom wie met de eer kan gaan strijken, dat het politieke
krachtenveld weer open is gegooid. Straks valt er weer wat te kiezen.
Ook al is het kabinet gevallen, de punten van D66 zijn via het
regeeraccoord gezaaid en zullen gewoon worden uitgevoerd. Waar consensus
over is daar is consensus over.
Het enige dat telt is de toekomst. Als partij moeten we ons gaan
profileren als partij die uitnodigd tot reflectie en die ethiek boven de
mores stelt.
Dankzij D66 en Wiegel ontstaat er weer de mogelijkheid om uitgangspunten
te formuleren en uit te dragen. Leefbaar Nederland, maar dan zonder
Westbroek a.h.w.
Het ergste dat D66 nog kan overkomen is een geslaagde lijmpoging. Dat
zou de nekslag betekenen voor onze geloofwaardigheid. Binnen de regering
kunnen we ons niet goed profileren omdat we ten onder gaan in paars.
Paars was goed. Feitelijk was het een variant van het nationale
zakenkabinet, waar Wiegel voor pleitte vlak voordat hij de landspolitiek
vaarwel zei.
De klus is geklaard. De hegemonie van het CDA is doorbroken en alle
mogelijkheden liggen weer open.
Het beste zou zijn een rompkabinet van PvdA en VVD, die de verkiezingen
voorbereid. In die tijd kan D66 zich profileren. Overigens is het te
overwegen om pas over een jaar verkiezingen te houden. Tijdens de
enventuele milennium ellende hebben we dan in ieder geval een missionair
kabinet. in die tijd kan dan ook blijken in hoeverre VVD en PvdA het ook
zonder D66 kunnen.

Met vriendelijke groeten,

Gerard van den Berg