Gezever

Marc-Jan Ahne mjahne at WXS.NL
Thu May 20 23:48:08 CEST 1999

>Als je al dat juridisch gezever over Wiegels (vermeende) overtreding van
>interne VVD-regels leest, zou je haast denken: als politieke club heeft D66
>geen betekenis. Ik hoop maar dat dit gezever niet representatief is voor
>Opschudding.

Misschien is het een goed idee om de vraag te stellen of dit gezever
representatief is voor D66, volgens mij gaat het hier om een D66
discussielijst en niet om een lijst van Opschudding.

>Serieuzer vraag: is het juist als de fractie bakzeil haalt inzake de
>verkiezingen?

Hoezo kort door de bocht, ik vind de houding zoals vanavond in Den Haag
Vandaag getoont door Van Walsum niet verstandig. D66 is altijd een partij
geweest die zich bedient van redelijke argumenten en bereid is naar
redelijke argumenten te luisteren. De partij heeft duidelijk laten zien dat
ze staat voor haar principes, een van die principes is ook altijd geweest
dat ze luistert naar anderen. Wanneer de leiders van PvdA en VVD aangeven
dat ze mogelijkheden zien om D66 tegemoet te komen dan moeten ze dat maar
eens laten blijken in een goed gesprek. Zijn die mogelijkheden er niet dan
betekend het voor D66 verkiezingen, mochten VVD en PvdA denken samen verder
te kunnen dan zijn ze vrij dat te doen maar ik vind dat de fractie zeker
moet praten over de mogelijkheden die er zijn om het kabinet te lijmen ook
al is dat niet de eerste keus van de fractie. Van bakzeil halen is volgens
mij dan ook geen sprake, wanneer twee fracties die in de Tweede Kamer een
meerderheid van de zetels bezetten vinden dat mogelijkheden zijn om een
kabinet te lijmen wie ben je dan om dat als democratische minderheid te
zeggen dat je dit geen kans wilt geven.

Marc-Jan Ahne, Deventer